Klassikern Cutty Sark till Berntson Brands

Klassikern Cutty Sark till Berntson Brands

Vätskan består av nord brittisk och Invergordon grain whisky samt 40 olika single malts från namnkunniga distillerier som Highland Park, Glenrothes, Macallan och Bunnahabhain.

Cutty Sark kom till världen den 23:e mars 1923 No.3 St James´s Street i London när den kända vinhandlaren Berry Bros & Rudds partners mötte den skottska konstnären James McBey på lunch.

Ganska snabbt så gick diskussionen mot whisky, precis som alla bra diskussioner gör förr eller senare. De kom till insikten att marknaden saknade en lättare och ljusare blend och såg USA som en marknad där detta skulle kunna slå stort. Om vi spolar fram tiden 40 år så kan man se att de hade helt rätt. 1961 så blev Cutty Sark den första whiskyn att spränga den magiska gränsen 1 miljon lådor i USA

Namnet Cutty Sark kommer från det legendariska klipperskeppt som bär samma namn. Skeppet Cutty Sark seglade under det brittiska ostindiska kompaniet. Cutty Sark var känd som en av de snabbaste skeppen under sin tid och kunde nå hastigheter på 17 knop (!) under bra förhållanden.

Cutty Sark 70 cl: Artikelnummer 81872, pris 249:-

Cutty Sark 35 cl: Artikelnummer 85310, pris 129 :-

Berntson Brands AB är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker.
Företaget har en lång och framgångsrik historia sprungen från det Bror-Eric Berntson skapade i slutet av 50-talet. Vi har under årens lopp utvecklat samarbeten med många av de största och mest välkända sprit och vinproducenterna i världen.