Besikta Bilprovning inför kontroll för att motverka fusk med mätarställning

Efter att flera fall av fusk med mätarställningar har rapporterats i media inför Besikta Bilprovning nu en kontroll av mätarställningen under kontrollbesiktningen.

Efter förra veckans uppmärksammade granskning i media kring felaktiga mätarställningar, meddelar Besikta Bilprovning att man inför en jämförande kontroll av mätarställningen vid besiktningen. Från och med 29 januari 2019 kommer man på Besikta Bilprovning att meddela kunderna eventuella avvikelser i samband med att man noterar den aktuella mätarställningen.

Vad innebär kontrollen?

Vid kontrollbesiktningen görs en jämförelse mellan aktuell mätarställning och den mätarställning som noterades vid föregående besiktning. Är den aktuella avläsningen lika med eller lägre än vid föregående bekräftade mätarställning så meddelas kunden genom en upplysning i besiktningsprotokollet.

Samtliga fordon med vägmätare och som har en tidigare angiven mätarställning från föregående besiktning, kommer att kontrolleras. Besikta Bilprovning utför denna extra kontroll för att värna som kunderna och eventuella avvikelser kommer inte leda till en anmärkning hos Transportstyrelsen.

Oroliga kunder

Oroliga kunder kan vända sig till Transportstyrelsen för att få information om vilken mätarställning fordonet hade vid senast utförda besiktning.

Kontroll av mätarställningen görs vid kontrollbesiktningen eller vid Besikta Bilprovnings tjänst Köp- och säljtest i samband med bilbyte. Tidsbokning för besiktning och andra tjänster kan görs på besikta.se eller via Kundtjänst på 0774–400 800.

Besök besikta.se för mer information.