Trafiknykterhetens dag: MHF och Besikta Bilprovning vill tillsammans uppmuntra fler att tänka till i trafiken

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2019 16:16 CEST

Tisdagen den 14 maj är det Trafiknykterhetens dag – en dag instiftad av MHF med syftet att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. Dagen uppmärksammas på flera av Besiktas stationer.

Antalet dödsfall i trafiken som orsakas av rattfylleri ligger på en fortsatt hög nivå de senaste åren och Sverige verkar inte ha kunnat vända den negativa trenden.

Tillsammans vill MHF och Besikta få stopp på de 12 600 alkohol- och drogrelaterade bilresor som sker dagligen. Tyvärr är risken enorm, för att vem som helst ska möta en alkohol- och drogpåverkade förare. Därför är det viktigt att få människor att tänka till och använda sunt förnuft i trafiken.

I år vill MHF särskilt lyfta fram tre fokusområden för att vi ska närma oss noll dödsfall orsakade av alkohol och andra droger.

• Droger i trafiken
    Antalet dödsfall orsakade av förare påverkade av cannabis och andra droger har fördubblats på bara några år.
    –Ge polisen rätt att göra rutinmässiga snabbdrogtester i trafiken.
  • Fler kontroller
    Täta nykterhetskontroller och hög upptäcktsrisk minskar rattfylleriet.
    –Gör fler utandningsprov och inför automatiska nykterhetskontroller på strategiska platser som hamnar och flygplatser.
  • Villkorat körkort
    Den som kört rattfull och får behålla körkortet med villkor på alkolås i bilen är en mindre risk än de som blir av med körkortet helt.
    –Underlätta för fler att gå med i programmet.

Trafiknykterhetens dag manifesteras på olika sätt över hela landet, för att påverka normer kring rattfylleri. På många håll mobiliseras lokala aktörer som kommuner, trafiksäkerhetsansvariga, polisen, företag och föreningsliv.

Kontakta Sabrina Sandhu, Projektledare MHF
0765-48 97 23, sabrina.sandhu@mhf.se

Besikta är en av de större bilprovningsaktörerna i Sverige och driver idag 165 besiktningsanläggningar på 143 orter från Ystad i söder till Gävle i norr. Företagets ca 600 anställda besiktar de flesta typer av fordon, allt ifrån personbil, motorcykel och husvagn till tunga lastbilar, bussar och släp. Besikta är ackrediterat av Swedac för genomförande av den lagstadgade kontrollbesiktningen och registreringsbesiktningen, både för lätta och tunga fordon. Företaget har satt en säkrare standard för bilprovning i Sverige. Därför ingår utökade kontroller av ABS- bromsar och krockkuddar, utöver den ordinarie kontrollbesiktningen av personbilar. Dessutom erbjuds tilläggsbesiktningar med utökade kontroller av elektronik, däck och vätskor för ökad säkerhet, hållbarhet och totalkostnad över tid.

Kommentarer (0)

Kommentera