Avatar stor favorit till årets bästa film vid Oscarsgalan

Spelbolaget Betsafe.com släpper nu oddsen inför årets Oscarsgala. Oddsättare Andre Nordberg analyserar de största kategorierna och lyfter fram de filmer, skådespelare och regissörer som är favoriter i respektive kategori.

Andre Nordberg, oddssättare på Betsafe.com analyserar kategori för kategori:

Bästa Film
Hade publiken fått rösta så hade Avatar vunnit överlägset, nu är det dock en jury och chansen finns att någon annan film tar priset. Nytt för i år är att hela 10 filmer är nominerade, vi är dock ganska övertygade om att det står mellan två filmer, Avatar (odds 1,60) och The Hurt Locker (odds 2,25). Vad som är riktigt intressant är att de båda regissörerna James Cameron och Katryn Bigelow tidigare varit gifta. Hur som helst så blir det en tuff fight, The Hurt locker är en väldigt och realistiskt krigsfilm som dessutom är väldigt aktuell. Avatar är en helt annan upplevelse, en bra och oerhört välgjord film. Dock är storyn något basic vilket kanske kan öppna för The Hurt Locker.

Bästa Manliga Huvudroll
Högst troligen kommer Jeff bridges (odds 1,15) vinna här för sin insats i Crazy Heart. Bridges har varit nominerad hela fem gånger, första gången 1971. Det ska mycket till om någon ska hindra honom, rollen som en alkoholiserad countrymusiker passar honom perfekt och utan honom hade filmen inte varit något speciellt. Det finns en utmanare och det är George Clooney (odds 5,00), han var också mycket bra i Up In The Air. Vad som talar emot honom är att han vann för 2 år sen (bästa huvudroll i ”Michael Clayton”), dessutom har han en tendens att göra liknande rollfigurer flera gånger.

Bästa Kvinnliga Huvudroll
Äntligen dags för Sandra Bullock!? (odds 1,55), det tror i alla fall vi. Bullock är en något underskattad skådespelerska som fått göra många mainstream filmer, på tok för många romantiska komedier. Nu fick hon äntligen en riktig roll, en roll där hon dessutom kunde göra oerhört mycket research då det är en sann historia och kvinnan hon spelar fanns vid hennes sida när filmen spelades in. Största utmanaren är Helen Mirren (2,45) som varit nominerad tre gånger på 2000-talet och vann senast 2007 för The Queen. Visst är Helen Mirren en bättre skådespelerska men det blir inte lätt att slå Sandra Bullock detta året. En som också måste nämnas är Gabourey Sidibe, denna amatör som spelade ”Precious” i filmen med samma namn. Vi tror dock inte att hon vinner men räkna med att hon kommer bli uppmärksammad på galan, sällan har en amatörskådespelare gjort ett så bra jobb.

Bästa Manliga biroll
Här finns det en vinnare och det är Christoph Waltz (odds 1,05), han är allas favorit efter att ha dominerat varje scen i Inglourious Basterds där han spelar ”Hans Landa”. Filmen hade inte varit densamma utan Waltz insats, han pratar engelska, tyska och franska flytande vilket han också gör i filmen, lägg därtill en del italienska. Sällan har det funnits en kategori på Oscarsgalan där vinnare är så dominant. Skulle någon utmana kanske det är Woody Harrelson (odds 8,00), också han väldigt bra i The Messenger. Tyvärr var det fel år att vara nominerad!

Bästa Kvinnliga Biroll
Liksom bästa manliga biroll finns här en klar vinnare. ”Mo´nique” (odds 1,05)  är kanske inte känd för så många men efter hennes insats i Precious lär hon få den uppmärksamhet hon förtjänar. Vi måste ändå säga att hennes insats i filmen är en skräll då hon inte har gjort något utav värde innan. Filmen är oerhört gripande och varje scen Mo´nique är med i dominerar hon, det är nästan som att hon är född att sitta i den fåtöljen och trycka ner sin dotter både fysiskt och psykiskt. Det finns en scen i filmen som sticker ut extra, det är hennes möte med socialsekreteraren (som spelas av Mariah Carey). En oerhört stark scen som troligen var det som gav Mo´nique denna oscar, ja om hon nu vinner den!. Ett par utmanare finns men liksom bästa manliga biroll så var det ”fel år” att vara nominerad.

Bästa Regissör
Liksom bästa film kategorin står det här mellan ex-makarna James Cameron (odds  2,60) och Katryn Bigelow (odds 1,40), till skillnad från den kategorin så är det nu Bigelow som är rätt klar favorit för sin The Hurt Locker. Det troliga är att hon vinner här och att James Cameron vinner för bästa film. Vad som är intressant är att det var Cameron som övertalade Bigelow att göra denna filmen, då han tyckte att manuset var för bra för att tacka nej till. En kul intern kamp att följa på galan! Nominerad är även Quentin Tarantino (odds 22,00), han har inte varit nominerad sen 1994 då han även vann för Pulp Fiction.

Oddsen hittar ni hos Betsafe.com

Originalartikeln finns att läsa på Betsafe.coms blogg "Almost Anything"

• film
  • oscarsgalan