BGC byter namn till Bankgirot

Bankgirocentralen BGC AB byter varumärke från BGC till Bankgirot. Det innebär att Bankgirot används som varumärke för all kommunikation från företaget.

Varumärket BGC har sedan 1990-talet varit bolagets företagsvarumärke medan Bankgirot har representerat en begränsad del av erbjudandet.

Bytet till Bankgirot som företagsvarumärke såväl som varumärke för alla erbjudanden sker främst för att effektivisera kommunikationen.

- Bankgirot är starkare och mer välkänt än BGC och att använda Bankgirot som enda varumärke ger oss ett bättre utgångsläge för att driva verksamheten. Beslutet innebär en förenkling och effektivisering av all kommunikation och leder till minskade kostnader, säger VD Birgitta Simonsson.

Bankgirocentralen BGC AB fortsätter att vara bolagets juridiska namn.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Uddeholt
E-post: sofia.uddeholt@bankgirot.se

• bankgirot
  • giro
  • bgc
  • betalningar
  • e-faktura
  • e-id

Om Bankgirot
Bankgirot är den ledande leverantören av betalningslösningar samt driftstjänster av e-id och e-faktura till banker i Sverige. Bankgirosystemet är det enda girosystemet i Sverige som hanterar alla typer av betalningar oavsett bank. Varje dag förmedlar Bankgirot i snitt transaktioner till ett värde av nära 45 miljarder svenska kronor. Bankgirot ägs av SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, SkandiaBanken, Ålandsbanken och Länsförsäkringar Bank. Välkommen till bankgirot.se för mer information.