Chakana firar ett gott nytt år!

Pressmeddelande  •  2012-05-04 15:01 CEST

Den andra maj är en betydelsefull dag för Andernas urinvånare. Då firas Chakanadagen som uppmärksammar att stjärnbilden Södra korset når sin vertikala position vilket signalerar slutet på en jordbrukscykel och början på nästa.

Den andra maj är även en viktig dag för Chakana Wines. Vineriet grundades just detta datum och firar i år 10-års jubileum. På denna korta tid har Chakana påbörjat ett fantastiskt äventyr som tagit deras viner vidare till 30 länder runt om i världen.

Chakanas snabba framsteg har uppmärksammats med ett flertal internationella priser och utmärkta journalistomdömen. Under International Wine and Spirit Competition 2011 nominerades Chakana till priset Årets bästa producent efter att fyra av deras viner belönats med medalj. Vidare har vinerna kammat hem toppnoteringar från internationellt erkända vinrecensenter såsom Stephen Tanzer (Chakana Estate Selection 2010 -90 p) och Robert Parker (Malbec Reserve och Bonarda Reserve 90 p).

Tio år från starten kan Chakana stolt visa upp ett brett spektra av viner, allt ifrån högkvalitativa ingångsviner i deras Chakana range till toppviner från serien Estate Selection. På Systembolaget finns båda dessa ytterligheter representerade i form av boxvinet Chakana Malbec Syrah och premiumvinet Chakana Estate Selection Malbec. Båda är fantastiska matviner som kan konsten att ge nya dimensioner både till det som finns på tallriken och i glaset.

Under maj månad byter båda dessa viner årgång på Systembolaget, flaskan till 2010 och boxen till 2011. Det stora kvalitetsarbete som Chakanas ägare Juan Pelizatti har gjort tillsammans med vinmakaren Gabriel Bloise de senaste åren visar nu resultat.Boxvinet specialblandas för den svenska marknaden och här har Bibendum varit på plats i Argentina för att, tillsammans med vinmakaren, säkerställa en kvalitet som matchar svenskarnas högt ställda krav.

Chakana Malbec Syrah - Art: 6554, 199 kr, 300 cl
Chakana Estate Selection Malbec - Art: 6664, 105 kr, 75 cl

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Nadja Kühner
Brand Manager
Bibendum AB
nadja.kuhner@bibendum.se

Bibendum är en av Sveriges ledande importörer av vin, öl och sprit och har fått förtroendet att representera ett stort antal starka producenter och varumärken på den svenska marknaden. Företaget grundades 1996 och hade inledningsvis ett stort fokus på den snabbt växande vinportföljen. Idag har Bibendum utvidgat sin verksamhet och har kompletterat sitt breda sortiment av vin med både importöl och sprit.  Sedan 2004 ingår Bibendum i den finska vin-och spritkoncernen Altia Corporation.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom