Ekologisk rosé, viner till grillat och världens rökigaste whisky!

Pressmeddelande  •  2012-04-23 11:32 CEST

Snart är sommaren här med sina ljusa kvällar, dofter av grillat och härliga middagar i bersån. I maj och juni lanserar Bibendum ett långt pärlband av nyheter på Systembolaget, som vi hoppas och tror ska kunna ge lite extra guldkant åt sommarens smaker.

Först ut i maj är toppvinet Acciaiolo från Zonins vingård Castello d’ Alba i Chianti, Toscana. 2006 är väl ansedd som en av 2000- talets bästa årgångar. Att njutas en ljum vårkväll till italienska kötträtter eller lagrad ost!

Ett par veckor senare hittar du ytterligare fem spännande nyheter från Bibendum på Systembolagshyllan. Bland dessa återfinns en ekologisk rosé från Provence, ett perfekt grillvin från Drostdy- Hof, en årgångschampagne från Laurent-Perrier, en fenomenal Faustino Gran Reserva från årgång 1970 och sist men inte minst; världens rökigaste whisky Octomore Comus.

Acciaiolo 2006
Producent: Zonin
Ursprung: Italien, Toscana Art: 98048
Pris: 269 kr
Lansering: 2 maj 2012
Druvor: 65% Sangiovese, 35% Cabernet Sauvignon

Beskrivning:
Ett mycket elegant och komplext vin med fin struktur. Doft av viol, körsbär och röda frukter. Underliggande noter av vanilj och tobak. Välintegrerade tanniner och mycket lång eftersmak. Passar utmärkt till rätter från det italienska köket, gärna en kötträtt eller lagrade ostar.

Framställning:
Druvorna plockades sent i början av oktober efter ett första urval då de mindre lovande druvklasarna redan skördats. Vinet har lagrats på ekfat under 14 månader, följt av lagring på ståltank i sex månader och ytterligare sex månader på flaska.

Om Castello d’Alba:
Vid den medeltida staden Radda vilar Castello d’Albola ovanpå de vackra kullarna i Chianti, Toscana. Egendomen omfattar över 900 hektar varav 157 hektar upptas av vinodlingar. Vinrankorna har en genomsnittlig ålder av 25 år. På området finns även 4000 olivträd planterade och man är även känd för produktion av högklassig olivolja.

Lagring:
Ett mycket lagringsvänligt vin som med fördel kan sparas i 15-20 år.

Collection Carreaux Eko Provence Rosé 2011
Producent: Château Gassier
Ursprung: Frankrike, Provence Art: 91230
Pris: 89 kr
Antal: 18 000 flaskor
Lansering: 1 juni 2012
Druvor: 33% Grenache, 33% Syrah and 34% Cinsault.

Beskrivning:
En ekologisk rosé med frisk, elegant smak av smultron, citrus och röda bär. Perfekt till en sommarbuffé, en ljummen sallad, fisk eller skaldjur.

Framställning:
Detta vin har maskinskördats under natten för att bevara aromerna och smakerna i druvorna. Direkt efter skördning har druvorna pressats och sedan kallfermenterat i 14-18 grader.

Om Château Gassier:
Château Gassier har ett priviligerat läge i korsningen mellan de tre Provence appelationerna, intill foten av Mount Sainte-Victoire och bara några kilometer från Aix en Provence. Från detta centrala läge erbjuder denna kvalitets-producent det bästa av Provence. Vingården Gassier har varit verksam i 30 år och består av 20 hektar. Hela vingården är ekologiskt certifierad.

Drostdy Hof Malbec Mourvedre Tannat 2011
Producent: Drostdy Hof
Ursprung: Sydafrika, Western Cape Art: 92004
Pris: 61 kr
Antal: 30 000 flaskor
Druvor: Malbec 60 %, Mouvedre 25 %, Tannat 15 %

Beskrivning:
Doften domineras av mörka bär och har en kryddigt örtig ton. Smaken är mycket fruktig och relativt mjuk med björnbär- och blåbärstoner ackompanjerade av diskret rostad ek. Vinet passar utmärkt till grillat som fläskkarré, flintastek, kyckling eller salsiccia korvar.Framställning:Druvorna till detta vin har handplockats i mitten på februari mellan 23-24°C. Druvorna jäste på sitt skal i 5 dagar. Därefter togs skalen bort och jäsningen fortsatte ytterligare 10 dagar. Efter den malolaktiska jäsningen lagrades vinet i 4 månader tillsammans med franska mediumrostade ekstavar.

Om Drostdy Hof:
Drostdy-Hof är ett vinvarumärke i världsklass som sedan lanseringen 1995 har blivit en favorit bland svenska konsumenter. Varumärket har extremt god kännedom och tillhör fortfarande Sveriges bäst säljande vinvarumärken. Succén kan härledas till vineriets förmåga att år efter år leverera viner av hög och likvärdig kvalitet. Eller som man säger själva på Drostdy-Hof, "Every Year is a good Year".

Laurent-Perrier Millesime Brut 2002
Producent: Laurent-Perrier
Ursprung: Frankrike, ChampagneArt: 90229
Pris: 399 kr
Druvor: Chardonnay 50%, Pinot Noir 50%

Beskrivning:
En mycket elegant Champagne med intensiva och komplexa aromer av persika, grapefrukt och mandel. Stram syra och smak av röda bär som avrundas fint med toner av citrus. Passar perfekt till rätter med ljust kött, så som kalv.

Framställning:
Vintern kännetecknades av relativt milda temperaturer med vissa köldtoppar under november månad. April månad var regnig vilket efterföljdes av växlande väder i maj. Även sommarmånaderna juli och augusti var regniga men tack vare fint septemberväder fick druvorna möjlighet att mogna. I januari när vinet provades initialt visade Chardonnayn på både friskhet och finess medan Pinot Noiren var kraftfull, strukturerad och välbalanserad i sin karaktär. Det blev då beslutat att göra en vintage av årgången. Från de unika skördarna av Chardonnay och Pinot Noir är det enbart vinerna med den bästa kvaliteten som väljs ut till blenden.

Om Laurent-Perrier:
Laurent-Perrier är ett av världens främsta Champagnehus, vackert beläget i den pittoreska byn Tours-sur-Marne öster om Epernay. Firman grundades 1812 och firar i år 200-års jubileum! Laurent-Perrier drivs av två systrar och är fortfarande familjeägt. Gemensamt för Laurent-Perriers Champagner är att de är eleganta med mycket struktur och finess, vilket gör att de passar extra bra ihop med mat. Detta är en av anledningarna till att Laurent-Perrier är officiell dryckesponsor till den svenska Bocuse d’Or satsningen, vilket självklart gör oss extra stolta efter Sveriges storstilade insasts i Kock-EM där Adam Dahlberg och hans team kammade hem silvermedaljen.

Faustino I Gran Reserva 1970
Producent: Bodegas Faustino
Ursprung: Spanien, RiojaArt: 92067
Pris: 599 kr
Druvor: 85% Tempranillo, 10% Graciano and 5% Mazuelo

Beskrivning:
Årgång 1970 anses vara en av 1900-talets absolut främsta årgångar i Rioja! Vinet bjuder på en komplex och kryddig doft med toner av apelsinskal. Smaken är balanserad med fin syra och tydliga citrustoner.

Framställning:
Vinet har lagrats i 30 månader på Amerikanska ekfat och resterande tid på flaska.

Om Bodegas Faustino:
Faustino är Spaniens mest kända Riojatillverkare och en riktig ikon i vinvärlden. Märkesvinet Faustino I lanserades 1968 och blev genast ett av Riojas mest säljande vinvaru-märken. Bodegas Faustino är Riojas största familjeägda vineri och även största innehavare av vingårdar i Rioja. I all produktion används uteslutande egna druvor, inget köps in utifrån. Faustino är även största producent av Reserva och Gran Reserva i regionen.

Octomore 4.2 Comus
Producent: Bruichladdich
Ursprung: Skottland, IslayArt: 90263
Pris: 1289 kr
Stl: 700 ml
Antal: 600 flaskor

Beskrivning:
Nu kommer uppföljaren till den legendariska Octomore Orpheus. Octomore 4.2 Comus förenar kraft och elegans genom att låta världens rökigaste whisky lagras på Sauternes Premier Cru fat. Låt dock inte den vita oskuldsfulla flaskan lura Er, detta är ett riktigt kraftpaket med en rökighet om 167 PPM.

Om Bruichladdich:
Bruichladdich har på kort tid intagit positionen som Islays mest framgångsrika destilleri. De senaste tre åren har man vunnit Distillery of the Year två gånger, en framgångssaga som bottnar i fingertoppskänsla och en unik förmåga att kombinera hantverksmässig framställning och naturliga råvaror med en modern design. Bruichladdich har gjort sig känd som en producent av eleganta, mycket balanserade och komplexa whiskies. Framställningen är hantverksmässig och man använder uteslutande naturliga råvaror från Islay i produktionen. Färgning och kallfiltrering av whiskyn är utesluten och man avvänder endast vatten från Octomore Spring. Även lagring och buteljering sker i egna anläggningar på Islay.

Bibendum är en av Sveriges ledande importörer av vin, öl och sprit och har fått förtroendet att representera ett stort antal starka producenter och varumärken på den svenska marknaden. Företaget grundades 1996 och hade inledningsvis ett stort fokus på den snabbt växande vinportföljen. Idag har Bibendum utvidgat sin verksamhet och har kompletterat sitt breda sortiment av vin med både importöl och sprit.  Sedan 2004 ingår Bibendum i den finska vin-och spritkoncernen Altia Corporation.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom