Folke Anderssons första whiskyskapelse lanseras i miljövänlig PET-flaska

Pressmeddelande  •  2010-08-18 15:29 CEST

The Latitude 55° är en helt unik nyhet på den svenska marknaden. För första gången erbjuds en högkvalitativ, skotsk blended whisky i miljövänlig PET-flaska. Mannen bakom whiskyn är Master Blender Folke Andersson, känd för att i årtionden ha blandat Grönstedt´s konjak. Denna gång har han komponerat en välbalanserad whisky med lätt rökighet och elegant avslutning tack vare lagring på sherryfat.

Projektet med The Latitude 55° startade med målsättningen att kunna erbjuda en högkvalitativ skotsk blended whisky anpassad till den svenska marknaden. Mannen bakom denna blend är dryckesprofilen Folke Andersson. Efter att framgångsrikt ha blandat Grönstedts i många år besitter Folke en unik kunskap om svenskarnas tycke och smak. "När det gäller whisky har jag fått bra koll på vad konsumenterna i Sverige vill ha. Detta är en typ av whisky som är väldigt lätt att ta till sig; rund, välbalanserad och med en mycket lätt rökighet. Innehållet passar den svenska marknaden perfekt. Nu hoppas jag bara att svenskarna är redo för en miljövänlig PET-flaska i ett högre prissegment" säger Folke Andersson.

Precis som annan skotsk blended whisky har The Latitude 55° framställts genom en blandning av maltwhisky och sädeswhisky. En del av det maltinnehållet kommer från Islay där rökig whisky dominerar och bidrar med en lätt ton av rökighet i doft och smak. Fatlagringen har skett på sherryfat som rundar av whiskyn samt ger fruktighet och en angenäm sötma.

PET-flaskan är 100% återvinningsbar och nästintill okrossbar. På så sätt kan man ha en högkvalitativ whisky med sig oavsett om man är på båten, i sommarstugan eller på picknick.

The Latitude 55°
Art nr: 20415
Stl: 350 ml / 700 ml
Pris: 129:- / 229:-
Sortiment: I fast sortiment från 1 oktober 2010.

För mer information och pressbilder kontakta:

Catarina Elvroth
Brand Manager