Stone Island öppnar i Bibliotekstan

Stone Island öppnar i Bibliotekstan

Bibliotekstan välkomnar Stone Island, mest kända för sina jackor i innovativa material, till modekvarteren i Bibliotekstan. I december 2015 öppnar de sin nya butik på Mäster Samuelsgatan 2 i Stockholm.

Stone Island grundades 1982 av den italienska designern Massimo Osti och är känt för sin infärgning och sina tekniskt innovativa material. Det plagg som kanske väckt störst uppmärksamhet är deras Ice Jacket som ändrar färg med temperaturen.

Tidigare har Stone Island funnits exklusivt på NK Herrtrend och Nitty Gritty i Stockholm och butiken på Mäster Samuelsgatan blir varumärkets första egna butik.

- Det känns verkligen inspirerande och roligt att öppna den första Stone Island butiken i Skandinavien! Vi har varit agenter för Stone Island under många år och känner därför märket samt hela förtaget bakom Stone Island mycket väl. Det känns därför extra kul att äntligen få visa upp Stone Island i sin helhet, med både huvudkollektionen, Shadow Project samt de olika samarbeten som de gör varje år i dess rätta miljö, d.v.s. i en egen butik. Vi vet att många i Stockholm har väntat på att en Stone Island skall öppna och vi längtar verkligen tills vi slår upp portarna till butiken i början av december, säger Marcus Söderlind, CEO, Nitty Gritty.

För fastighetsbolaget Hufvudstaden är Stone Island ett välkommet inslag, helt i linje med strategin att samla de mest intressanta namnen inom design och mode centralt i området som är Bibliotekstan.

I vårt arbete att skapa en intressant mix av det bästa inom svenskt och internationellt mode i Bibliotekstan, så vi är väldigt glada över att Stone Island öppnar butik på Mäster Samuelsgatan 2, säger Emanuel Westin, chef affärsutveckling butik Stockholm på Hufvudstaden

Det händer mycket i Bibliotekstan under hösten, då flera nyöppningar planeras.

Louise Severin, Bibliotekstan
E-mail: louise.severin@hufvudstaden.se