BIG Travel får ny ägare

Tommy Malm har idag sålt sitt livsverk, resebyrå­gruppen BIG Travel, till FAAV Travel Invest AB, lett av Fredrik Skarke. Tommy avgår därmed även som VD.

Jan-Anders Holmqvist (se bild), verksamhetschef i BIG Travel sedan år 2007, efterträder Tommy Malm och blir extern VD.

Tommy Malm startade BIG Travelgruppen 1983 genom successiva upp­köp av ett antal resebyråer främst i södra Sverige. Över tiden har före­taget vuxit och är idag en av Sveriges största resebyråkedjor med 25 rese­byråer. BIG Travel omsätter knappt 900 mkr och har ca 140 anställda med huvudkontor i Malmö. Företaget bedriver sin verksamhet inom affärs- och privatresor samt grupp­rese­arrangemang.

Tommy Malm säger: ”Tiden har kommit för mig att lämna över ansvaret för BIG Travels fortsatta utveckling och framgång. Jag har lärt känna Fredrik allt sedan hans marknadsundersökningsföretag Resolvia började göra våra kundnöjdhetsundersök­ningar och är övertygad om att han har de rätta idéerna för att ta över efter mig.”

”Jag har stor respekt för det entreprenörsverk Tommy skapat. BIG Travel är sedan lång tid ett ledande företag i branschen. BIG Travel har de rätta förutsättningarna att fortsätta att utvecklas i en omvärld och affärsmiljö som präglas av snabba föränd­ringar. Vår målsättning är att detta ska ske med bibehållen bredd i verksamheten, fort­satt under nuvarande ledningsgrupp, och med förbättrad långsiktig lönsamhet.” säger Fredrik Skarke, BIG Travels nye styrelseordförande, i en kommentar.

”Tiden är inne för detta och jag är glad över att ha förtroendet från den nye ägaren att fortsatt leda verksamheten. Det ska bli stimulerande att med ägare och ledning utforma och genomföra en långsiktig affärsplan för att nå de mål Fredrik ställt upp. Jag vet av erfarenhet att våra medarbetare har den kunskap och erfarenhet som krävs för att bidra till att nå de uppsatta målen. Vi har kapacitet att öka vår affärs­volym ytterligare och ska göra detta med ökad effektivitet och produktivitet.” säger Jan-Anders Holmqvist.

Malmö 2015-10-30

BIG Travel Sweden AB

För mer information kontakta:

Fredrik Skarke, fredrik.skarke@bigtravel.se, 0704 154 768

Jan-Anders Holmqvist, jan-anders.holmqvist@bigtravel.se, 0706 177 479

Johan Rejhagen, marknadschef, johan.rejhagen@bigtravel.se, 0734 301 410

• Ekonomi, finans

BIG Travel är en av Sveriges största resebyråkedjor med 25 butiker i Sverige och även kontor i Köpenhamn.
Vi säljer både privat- och affärsresor och har ett brett utbud inom flyg, charter, äventyrsresor, kryssningar, rundresor mm.