BIG Travel övertar verksamheten i Resevaruhuset efter konkursen

BIG Travel har kommit överens med Resevaruhusets konkursförvaltare om att förvärva verksamheten i Resevaruhuset. I överlåtelsen ingår tillgångar som kundregister, varumärken, domäner etc. Flera av Resevaruhusets medarbetare kommer att erbjudas tjänster inom BIG Travel.

Resevaruhuset som grundades redan 1966 hade kontor i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Den personal som kommer att övertas kommer att arbeta i BIG Travels lokaler. Resevaruhusets nuvarande kontor kommer därmed att stängas.

- ”Vi såg stora fördelar med ett förvärv” säger Stig Sjöblom, nyutnämnd koncernchef och VD i Taptum AB, moderbolag till BIG Travel och Resecity. ”Resevaruhuset har i likhet med BIG Travel och Resecity tre verksamhetsgrenar; privatresor, affärsresor samt grupp- & konferensresor. Företagen arbetar vidare i samma systemlösningar och har liknande företagskultur” fortsätter han.

- "Vi ser fram emot att få utvidga vår verksamhet med både kunder och medarbetare från Resevaruhuset. Detta innebär också att vi ytterligare stärker vår position på resebyråmarknaden i Sverige.", kommenterar BIG Travel Scandinavias VD Jan-Anders Holmqvist.

- "Vi hälsar Resevaruhusets medarbetare och kunder välkomna till vår verksamhet. I verksamheten strävar vi efter att synliggöra kundvärdet i resebyråtjänsten och att ha en aktiv samverkan med alla våra kunder” tillägger Fredrik Skarke, majoritetsaktieägare och styrelseordförande i Taptum AB.

BIG Travel Scandinavia AB är moderbolag för Taptumkoncernens resebyråverksamhet. Bolaget med dotterbolag i hela Norden omsätter för verksamhetsåret 2017/18 cirka 1,3 miljarder kr och har närmare 200 medarbetare. Resevaruhusetgruppen omsatte år 2016 ca 260 mkr och hade ett trettiotal anställda. Dess kunder är till största delen privata företag, men har även offentliga kunder inom affärsresor.

• Ekonomi, finans

BIG Travel är en av Sveriges största resebyråkedjor. I koncernen ingår också Resecity och tillsammans driver vi 33 resebyråer i Sverige. Vi har också verksamhet i Danmark och Norge. Globalt har vi ett samarbete med Radius Travel. Vi är verksamma inom tre affärsområden: Affärsresor, Privatresor samt Grupp & Konferensresor. Vi har ett brett utbud inom flyg, charter, äventyrsresor, kryssningar, rundresor mm.

Med mer än 30 års erfarenhet är det vår målsättning att vara de självklara valet för resenären.Genom att samla marknadens utbud av resor, flyg och hotell på ett och samma ställe kan vi erbjuda våra kunder bästa möjliga pris och service oavsett typ av resa. Oavsett om du bokar din resa på nätet, per telefon eller genom besök i våra butiker ska du erbjudas omtanke, engagemang och tillgänglighet.

Bolaget ägs av Taptum AB och är medlem av SRF, Svenska Resebyråföreningen. Vi är IATA-ackrediterade och ISO certifierade. Lagstadgad resegaranti är ställd till Kammarkollegiet och vi är genom medlemskap i Svenskt Näringsliv och Almega Tjänsteföretagen kollektivanslutna.