​BIG Travel Sweden AB utser ny VD för Sverigeverksamheten

I anledning av att nuvarande VD Jan-Anders Holmqvist, 65 år, meddelat att han i november 2018 pensionerar sig, har koncernledningen i Taptum AB idag utsett Maria Olivelund till hans efterträdare.

Koncernen BIG Travel Scandinavia är Taptums största affärsverksamhet med en omsättning verksamhetsåret 2018/19 på cirka 2 miljarder kronor och cirka 200 medarbetare. I Sverige bedriver BIG Travel Sweden försäljning inom affärsresor, privatresor samt grupp- och konferensresor och omsätter cirka 1,5 miljarder kronor samt driver 34 resebyråer och affärsresecentra.

Stig Sjöblom, koncernchef Taptum AB: Det var med glädje jag hörde en överraskad Maria Olivelund säga ”Ja, jag är mycket intresserad av erbjudandet”. Jag har under min tid, som koncernchef i Taptum, haft förmånen att se Maria ta på sig mer och mer ansvarsfyllda uppgifter, valet kändes självklart. Jag vill gratulera alla kollegor till att ledarskapet nu tas över av en kvinna, vilken dessutom ägnat så stor del av sitt liv åt just vårt företag, och önska Maria lycka till i sin nya roll!

Maria Olivelund, VD BIG Travel Sweden AB: ”Jag är oerhört glad över att ännu en gång få möjlighet att utvecklas och växa med företaget. Det har hunnit bli 22 år för mig på BIG och jag har sett företaget utvecklas enormt under åren. Jag har fått lära mig mycket under resans gång och jag har haft både kollegor och chefer som stöttat och trott på mig, utan dem hade jag inte varit här idag. Det blir en spännande framtid för oss i en bransch som står inför många utmaningar och jag ser ödmjukt fram emot att få fortsätta denna resa som VD för BIG Travel tillsammans med alla fantastiska medarbetare.”

Jan-Anders Holmqvist: ”Efter 45 år i resebranschen är det nu dags att pensionera sig och njuta av ledigheten. Det har varit 12 spännande år med BIG och det har verkligen berikat mitt liv och arbete. Det känns naturligtvis lite vemodigt att sluta, men samtidigt ska det bli väldigt skönt. Särskilt roligt tycker jag det är att Maria skall ta över efter mig. Maria har gjort ett fantastiskt arbete under mina år som VD och jag är helt övertygad om att hon har förmågan att driva företaget lyckosamt framåt.”

Fredrik Skarke, majoritetsägare och styrelseordförande i BIG Travel Scandinavia AB: ”Ett ledarskifte ska vara en naturlig händelse. Skiftet ger också möjligheten att pröva en annan syn på ledarskapet och nya vägar mot framtiden. Jag och övriga ägare hälsar Maria välkommen i hennes nya roll och önskar henne all lycka i att leda ett företag hon själv varit med om att göra till Sveriges stolthet i resebyrå¬branschen"

För mer information, kontakta Stig Sjöblom, stig.sjoblom@taptum.se,
eller Fredrik Flygare, fredrik.flygare@bigtravel.se

• Semester

BIG Travel är en av Sveriges största resebyråkedjor. I koncernen ingår också Resecity och tillsammans driver vi 34 resebyråer i Sverige. Vi har också verksamhet i Danmark och Norge. I Finland ingår via VIP Travel i koncernen. Globalt har vi ett samarbete med Radius Travel. Reseshopen i Ljusdal är en researrangör som ingår i vår grupp- & konferensverksamhet.

Vi är verksamma inom tre affärsområden: Affärsresor, Privatresor samt Grupp & Konferensresor. Vi har ett brett utbud inom flyg, charter, äventyrsresor, kryssningar, rundresor mm.

Med mer än 30 års erfarenhet är det vår målsättning att vara det självklara valet för resenären. Genom att samla marknadens utbud av resor, flyg och hotell på ett och samma ställe kan vi erbjuda våra kunder bästa möjliga pris och service på alla typer av resor. Oavsett om du bokar din resa på nätet, per telefon eller genom besök i våra butiker står vi för omtanke, engagemang och tillgänglighet.

Bolaget ägs av Taptum AB och är medlem av SRF, Svenska Resebyråföreningen. Vi är IATA-ackrediterade och ISO certifierade. Lagstadgad resegaranti är ställd till Kammarkollegiet och vi är genom medlemskap i Svenskt Näringsliv och Almega Tjänsteföretagen kollektivanslutna.

Det är vår målsättning att vara det självklara valet för alla resenärer.