BIK BOK FÖRLÄNGER SAMARBETET MED PLAN INTERNATIONAL

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2018 08:59 CEST

Sedan hösten 2014 har Bik Bok i samarbete med Plan International samlat in över tre miljoner kronor till det gemensamma utbildningsprojektet Girls Right to Education i Vietnam. Tack vare ett enormt engagemang från anställda och kunder har 1.200 barn i Quang Tri i Vietnam en ljusare framtid till mötes.

Emma Gustafsson, marknadschef på Bik Bok menar att projektet #girlsrighttoeducation har varit väldigt lyckat. Hon är inte bara imponerad över insatsen hos de anställda och kunderna utan även över hur hela verksamheten har samarbetat för att nå de goda resultaten.

”Eftersom Bik Bok är ett varumärke som främst riktar sig till tjejer, blir det naturligt för oss att bidra till att främja flickors situation. Genom bra och enkla budskap, tydlig kommunikation och stort ägarskap inom organisationen har vi fått till ett bra partnerskap och nått viktiga resultat som betyder mycket för flickorna i Quang Tri i Vietnam”- Säger Emma Gustafsson, Marknadschef på Bik Bok.

Kundernas engagemang ger Bik Bok bekräftelse på att fortsätta med projektet med fokus flickors skolgång. Bik Bok och Plan International har därför ingått ett nytt treårsavtal. Denna gång ska Bik Bok stödja ett projekt i Singimari i norra Bangladesh, ett område där många flickor berövas skolgång och utbildning bland annat på grund av barnäktenskap. Syftet med projektet är att stärka unga flickor och samhället de lever i genom utbildning och därmed förhindra att flickor gifts bort medan de fortfarande är barn.

Projektet i Bangladesh startades upp med en ”runda upp kampanj” i alla Bik Boks butiker under vecka 33 och 34. Under dessa veckor samlades det in hela 644 000 SEK.