Bilia utvidgar koncernledningen

Följande personer är från idag del av Bilias koncernledning;

• Elin Delvert, HR-Direktör för Biliakoncernen
  • Magnus Karlsson, CIO Biliakoncernen och VD Motorit AB
  • Mathias Nilsson, VD i Bilia Personbilar AB, Sverige
  • Anders Rydheimer, Kommunikationsdirektör (CMO & CDO) för Bilia- koncernen

Sedan tidigare ingår Per ­Avander, VD och koncernchef, Stefan Nordström, vice VD för Biliakoncernen, Kristina ­Franzén, CFO för Biliakoncernen och Frode Hebnes, VD i Bilia Personbil as, Norge, i Bilias koncernledning.

Per Avander säger: ”De kollegor som nu blir del av Bilias koncernledning arbetar redan idag väldigt nära koncernledningen, varför detta inte är en stor förändring utan reflekterar ett idag etablerat arbetssätt. Jag välkomnar Elin, Magnus, Mathias och Anders i koncernledningen och ser fram emot att arbeta tillsammans med dem även framöver i detta forum.”

Nedan beskrivs de personer som från idag är del av Bilias koncernledning.

Elin Delvert, HR-direktör, Biliakoncernen. Född 1971

• Utbildning: Internationell Magisterekonom vid Uppsala Universitet och Carlos III de Madrid, HR-studier vid Stockholms Universitet samt University of Maryland
  • Arbetslivserfarenhet: Ledande HR-befattningar på L-Soft 1999-2005, Newell Brands 2005-2006, Unibet 2006-2011, Telia Company 2011-2016, Stanley Black & Decker 2016-2018 samt Bilia sedan 2018.

Magnus Karlsson, CIO, Biliakoncernen samt VD Motorit AB.Född 1968

• Utbildning: Systemarkitekt vid Borås Högskola
  • Arbetslivserfarenhet: Systemutvecklare på Pulsen i Borås 1994-2000, Manager Software Development på Ericsson 2000-2008, Utvecklingschef på Volvo Car Retail Solutions 2008-2011. CIO Biliakoncernen sedan 2011 samt CEO för Motorit sedan 2016.

Mathias Nilsson, VD Bilia Personbilar AB.Född 1971

• Utbildning: Gymnasieutbildning i Fordonsteknik, ledarutbildningar
  • Arbetslivserfarenhet: Diverse uppdrag Din Bil 1989-2007, VD Möller Bil 2007-2011, ledande befattningar inom region- och företagsledning inom Bilia sedan 2011.

Anders Rydheimer, Kommunikationsdirektör CMO & CDO, Biliakoncernen.Född 1976

• Utbildning: Magisterexamen i Technology Management och Kandidatexamen i Strategi och styrsystem vid Lunds Tekniska Högskola och Ekonomihögskolan Lunds Universitet
  • Arbetslivserfarenhet: International Management Trainee Bilia 2002-2004, diverse ledande uppdrag inom Biliakoncernen. Kommunikationsdirektör sedan 2010.

Göteborg den 6 mars 2020

Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Denna information är sådan information som Bilia AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 mars 2020, kl. 09:30.

Bilia är en av Europas största bilkedjor med en ledande position inom service och försäljning av personbilar och transportbilar. Bilia har 136 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Renault, Lexus, MINI, Dacia samt transportbilar av märket Renault, Toyota och Dacia.

Bilia omsatte 28,4 mdkr år 2018 och hade 4 785 anställda.