Blogginlägg -

2012 bröt Billhop ny mark i Sverige, fyra år senare är bolaget redo att ta sig an Europa

Med anledning av att vi funnits i fyra år reflekterar vi över resan med Billhop hittills och hur vi ser på framtiden. Vi talar om 2011 drömåret för FinTech, Billhops organiska tillväxt, det nya teamet, produktutveckling och Europaplaner.

Nedan en kort sammanfattning:

2011 – drömåret för FinTech

– År 2011 öppnades nya dörrar med massor av möjligheter för FinTech-bolag. I samband med att de nya direktiven kom, kunde vi också förverkliga idéen med Billhop. Allt var väldigt nytt och vi var bland de första i Sverige som skickade in en ansökan till Finansinspektionen om att starta ett företag för betaltjänster, säger Erik Malm, CTO.

En produkt med flera dimensioner

– Det finns en oro hos småföretagare att ligga ute med pengar och därför är Billhop en bra lösning för att kunna betala sin faktura i förhand med kreditkort. Andra alternativ är ofta både administrativt betungande och kostar mer. Syftet med Billhop är att vi ska lösa problem som företagare kan stöta på, säger Roozbeh Charli, COO.

Ett nytt koncept som få känner till

– I det första skedet var det en utmaning att komma igång och få kunder, i det andra skedet möter vi nu nya utmaningar när vi expanderar och lanserar våra tjänster i andra länder. Mycket av arbetet går ut på att bryta ny mark, men det är också det som är kul med Billhop, säger Helen von Bahr, CMO.

Stärkt upp teamet

– Billhop har sedan februari fördubblat antalet medarbetare och vi arbetar ständigt för att stärka vårt professionella team som är grundstommen i företaget. Flera av våra medarbetare har en bakgrund inom branschen från bolag som Klarna och Nordnet och förstår vad som krävs för att vara verksam inom en reglerad bransch som samtidigt genomgår en teknisk utveckling, säger Sebastian Andreescu, VD.

Nästa steg, att bygga en europeisk verksamhet

Hela samtalet hittar du här.