BIMobject® och IBM ingår samarbete kring molnbaserad BIM

Idag meddelade BIMobject att ett samarbetsavtal har tecknats med IBM som kommer att fokusera på att skapa en mer fulländad molnlösning för tillverkares produktinformation. Samarbetet kommer att stödja både produkt- och byggnadslivscykler.

BIMobject och IBM har fått förfrågningar från gemensamma kunder som har efterlyst fördjupad integrering, förbättrad skalbarhet för administrering av produktinformation och support för digitala tillgångar genom molnbaserade tjänster.

För BIMobject utgör IBM:s utvecklingsverktyg SoftLayer och Bluemix framtiden för molnbaserad teknologi och lösningar. Dessa verktyg skapar nya möjligheter att skala upp plattformen bimobject.com, så att den passar på nya marknader och ger därför upphov till en mer friktionsfri integrering av framtida teknologi. IBM:s Bluemix-verktyg, IBM:s Watson och andra produkter från IBM:s analyticsportfolio kommer att användas till affärs- och prognosanalys i BIM-processen.

För IBM kommer samarbetsavtalet att tillföra en betydelsefull utvidgning av lösningen IBM Smart EC&O (Engineering Construction & Operations). Smart EC&O tillåter kunder att hantera BIM-data under byggnadens eller utrustningarnas livscykler och därigenom använda optimering och prognostiska förmågor för att reducera svinn, risker och kostnader.

Andra samarbetsområden är integreringen av IBM:s PIM-system och möjligheten att kunna vara värd för egenskaper, att automatisera utvecklingen av BIM-objekt på BIMobject Cloud.

Målet med samarbetet är att tillsammans bygga ett ekosystem av molnbaserade lösningar och på så sätt skapa rätt förutsättningar för ett obrutet informationsflöde, från produktinformation till BIM-objekt, genom hela byggnadens livscykel.

Samarbetet börjar i Europa och erbjuder en kombinerad lösning till de största byggprodukts-tillverkarna.

IBM medger en stor potential och värde för våra kunder att samarbeta med BIMobject. IBM:s Smart EC&O-lösning gör det möjligt för våra kunder att hantera BIM-data under byggnadens eller utrustningarnas livscykler. Smart EC&O kommer att tillgodose alla parter genom hela livscykeln med datatransparans och förmågan att genomföra avancerade prognos- och optimiseringsanalyser för att minska svinn, risker och kostnader. Genom samarbetet med BIMobject kommer vi att förstärka vårt kunderbjudande ytterligare med BIMobjects expertis och content management från grunden till vilket byggnadsmaterial som helst”, säger Anders Fredholm, Partner & Vice President – Industrial Products Industry Leader på IBM Business Services.

Det här samarbetet med IBM ger oss skalbarheten och den täta integreringen vi har väntat på. Tillsammans med IBM tar vi nästa steg i hanteringen av information. Att förstå kraften bakom distributionen av digital information i BIM-processen, öka kunnandet och kommunikationen mellan tillverkare och designers. Med IBM:s hjälp kommer vi att ha det gemensamma erbjudandet att skapa nästa generations digitala administrering av produkter och tillgångar för industrin”, säger Stefan Larsson, VD och grundare av BIMobject AB.