Lansering idag av BIMobject® Hercules – världens första helt molnbaserade content management plattform för BIM

På dagens 5D konferens i Tyskland lanserade BIMobject® Hercules som är en molnbaserad plattform för stora organisationer för att kunna hantera alla typer av BIM-objekt, CAD-filer och annan digital produktinformation som behövs för att arbeta effektivt med informationsflödet i en stor organisation.

Hercules är en plattformslösning (Platform as a Service) och består av molntjänster (appar) och ger företagen en möjlighet att själv ladda upp objekt, underhålla och administrera egna projektmoln, användare och projektgrupper. Den vänder sig till större entreprenad-, konstruktions-, konsult- och arkitektföretag så att de kan utveckla, underhålla, administrera, publicera och kontrollera sina egna BIM-objekt i en molnbaserad miljö. Med Hercules-lösningen tillhandahåller BIMobject® världens första molnbaserade verktyg för objekt för digital konstruktion och stärker därmed sin ledning inom BIM-objekt teknologi och molnlösningar inom BIM.

En av de unika fördelarna är att alla objekt alltid är uppdaterade, man vet vem som är ansvarig, vem som laddat hem objekten och man kan direkt uppdatera egenskapsinformation i objekten som blivit inlagda i BIM-projekten. Versionshantering, olika standards med egenskapsinformation, stöd för olika språk och olika klassificeringssystem är också en del av lösningen som ger företagen total kontroll över sina egna interna BIM-filer och objekt kataloger.

Hercules består av BIMobjects samtliga molnbaserade appar: Mosquito som möjliggör utveckling av nya BIM-objekt direkt i en webbläsare, BOPC™ ger enorm kontroll i datahanteringen av egenskaper, BIManalytics™ ger detaljerad information om nedladdningar, projektmolnen består av säkra, molnbaserade lagringsplatser. Produktadministrationen gör det möjligt för företagen att själva hantera sina objekt och filer och kan helt integreras med BIM/CAD system som Revit, ArchiCAD, SketchUp och AutoCAD via BIMobject® Apps.

Plattformen är enkel att använda, oerhört skalbar och ger organisationen full kontroll över sina BIM-objekt, samt över vilka användare som har åtkomst till projektmolnen och nedladdning av objekt. Hercules-användare kan ladda upp sina egna BIM-objekt till flera projektmoln, bifoga olika egenskaper till dem och sedan distribuera dem i sin interna organisation eller till externa konsulter. Tillverkarspecifika objekt som redan finns i BIMobjects publika molntjänst är också tillgängliga i projektmoln, vilket gör det mycket enkelt att få åtkomst till denna källa av högkvalitativa BIM-objekt.

Hercules-molnet säljs som en årlig prenumeration.

”Vi har närmare 100 000 användare i vår offentliga molnlösning och har därmed en beprövad teknik som kan utökas efter behoven i en enskild organisation. Med Hercules-lösningen har vi än en gång skapat en innovation som går längre än dagens BIM-lösningar. Vi har utvecklat världens första molnbaserade datahanteringsverktyg för digital konstruktion som innehåller alla våra populära molnbaserade appar. Genom att organisera data och information kan vi skapa ett strukturerat och sömlöst informationsflöde under hela processen för större globala organisationer”, säger Stefan Larsson, CEO för BIMobject AB.