Vinnarna utsedda i årets tv-sända Eldsjälsgala med MiljonBingo

Bild: Bror Augustsson/Kamerareportage

Vinnarna av Folkspels föreningsstipendier 2009 är korade! Under den tv-sända Eldsjälsgala med MiljonBingo utsågs inte enbart årets ideella krafter. Galakvällen bjöd dessutom på ett MiljonBingo med fantastiska vinster och underhållning från bland andra Peter Jöback, Caroline af Ugglas, Jill Johnsson och Calaisa.

Föreningslivet stod i centrum när Folkspels Eldsjälsgala med MiljonBingo intog Lisebergshallen i Göteborg den 30 december. Under en av årets stora tv-händelser hyllades det föreningsarbete som varje år, varje dag, utförs av helt ideella krafter. Ett arbete som kan vara slitsamt och som förtjänar uppskattning.

Vinnarna i årets Eldsjälsgala med MiljonBingo är:

Årets Eldsjäl

Framröstad av svenska folket: Åke Lundvall, Halliwickklubbarna Doppingen&Viggen. Föreningsstipendium värt 50 000 kronor och en Volvo.

• Finalist: Annie Larsson, Upsala IF. Föreningsstipendium värt 50 000 kronor.
  • Finalist: Bosse Bengtsson, Falkenbergs Bordtennisklubb. Föreningsstipendium värt 50 000 kronor.

Årets Förening

• Mjällby AIF, Sölvesborg. Föreningsstipendium värt 50 000 kronor.
  • Finalist: Hofors BMX & skate. Föreningsstipendium värt 10 000 kronor.
  • Finalist: Hjärt- och lungsjukas förening i Ljungby. Föreningsstipendium värt 10 000 kronor.

Årets Unga Ledare

• Josefin Ekström, BK Ore, Vinslöv. Föreningsstipendium värt 25 000 kronor.
  • Finalist: Robin Slätt, Föreningen för hörselskadade och döva barn med familjer, Älvsjö. Föreningstipendium värt 25 000 kronor.
  • Finalist: Linda Karlsson, Råneå Brottarklubb. Föreningsstipendium värt 25 000 kronor.

Årets Kompis

• Matilda Persson, Löberöds IF. Föreningsstipendium värt 25 000 kronor.
  • Finalist: Olli Falben, Finska klubben i Umeå. Föreningsstipendium värt 5 000 kronor.
  • Finalist: Fredrik Hilltorn Bogren, Wisby ridklubb. Föreningsstipendium värt 5 000 kronor.

Folkspels Hedersstipendium

• Göte Mattson och Högadals IS. Föreningsstipendium värt 25 000 kronor.
  • Finalist: ”Nille” Niilimaa och Mora IK. Föreningsstipendium värt 5 000 kronor.
  • Finalist: IFK Timrå. Föreningsstipendium värt 5 000 kronor.

Sökandet efter stipendievinnarna har pågått över hela landet under hösten och fram till den 15 oktober har man kunnat föreslå kandidater till Folkspel. Sedan har en jury tagit vid som sållat fram vinnarna. I kategorin Årets Eldsjäl utsågs vinnaren av svenska folket genom en telefonomröstning.

Eldsjälsgala med MiljonBingo bjöd också på ett bingospel med massor av vinster där allt överskott går tillbaka till svenskt föreningsliv. Bland alla vinster fanns en, två och tre miljoner i kontanter, bilar, jordenruntresa, kryssningar, eget semesterhus vid havet och en shoppingresa till New York.

Galakvällen leddes av Lotta Engberg och Peter Jihde. För underhållningen stod Peter Jöback, Calaisa, Jill Johnsson, Caroline af Ugglas, Pernilla och Benjamin Wahlgren.

För mer information: VD Folkspel Hans Sahlin, 0738 – 18 12 00, Cohn & Wolfe Göteborg Kerstin Torsede, 0704-95 49 94, Cohn & Wolfe Göteborg Mariana Lucic 0702-41 87 57. För fria högupplösta pressbilder gå in på www.bildbanken.com (användarnamn: eldsjalsgala, lösenord: press).

• Sport

Folkspel ägs till 100 % av folkrörelsernas 73 riksorganisationer, med över 5 miljoner medlemmar. Vårt uppdrag är att säkra och utveckla folkrörelsernas möjlighet att med egen insats öka sin intjäningsförmåga. Vi är inte störst på den svenska spelmarknaden men förmodligen gör vi störst nytta. Våra största produkter heter BingoLotto, Sverigelotten, BingoLottos Julkalender och Bingo på nätet – www.bingolotto.se. Genom åren har Folkspels största produkt BingoLotto genererat ca 15 miljarder kronor till svenskt föreningsliv. Ytterligare information finns tillgänglig på www.folkspel.se

John Sarafian

Presskontakt PR-Ansvarig 0733-60 84 80