Pressmeddelande -

Sundsvall får besök av internationella ledare inom biobaserad Forskning och Utveckling

En del av den prestigefyllda grupperingen från amerikabaserade TAPPI’s International Research Management Committee besöker Sundsvall 25-26 september. Tappi IRMC är en internationell branschförening för papper och massa och består av utvecklingschefer, ansvariga för forskningscenters eller närliggande ledare inom bioprodukter, papper och massa från hela världen.

Tappimötet börjades redan på måndagskväll när ca 30 Tappi IRMC-deltagare anslöt till Markus Wallenbergpriset (MWP) som delades ut av Kung Carl Gustaf på Grand Hotel i Stockholm. MWP är skogsbranschens ”nobelpris” och har hög status i hela världen. Tillställningen var en bra start på en intensiv vecka där idéer, grupparbeten och presentationer växlades om vartannat.

Mats Ullmar, tillförordnad vd på Åkroken Science Park samt affärsområdeschef på BioBusiness Arena ansvarade denna gång för programmet och valde att fokusera kring två huvudteman: Hur lyckade samarbeten leder till både radikala förändringar och framgång samt Market Outlook.

Tappimötet tog sedan sin fortsättning på Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, i Stockholm där Generaldirektör Charlotte Brogren berättade om Vinnovas verksamhet. Innventia, ett branschforskningsinstitut i Stockholm agerade under ett dygn värd när deltagarna genomförde flera grupparbeten och lyssnade på presentationer.

Torsdag 25 september samlas grupperingen på Knaust Hotel i Sundsvall
Mats Ullmar berättar då om Åkrokens Science Parks verksamhet men framförallt om BioBusiness Arena - ett initiativ som strävar mot förnyelse med skogen och skogsindustrin som utgångspunkt, där vikten av samarbete och möjligheten att finna nya värdekedjor är en drivkraft.

Under dagen berättar även Clas Engström, som leder ett liknande initiativ i Örnsköldsvik, om sina erfarenheter och vad som krävs av ett samarbete för att det skall lyckas. Mats Magnusson som är Professor i Innovation på KTH kommer även att ha ett interaktivt inslag i gruppen där han delar med sig av sin forskning gällande hur stora bolag skall uppnå radikal förändring eller genomföra stora teknikkliv.

Veckan avslutas med studiebesök på Valmet och AkzoNobel innan deltagarna beger sig till sina respektive hemländer.

För mer information, kontakta:
Mats Ullmar - 070-399 93 68, mats.ullmar@akroken.se
affärsområdeschef BioBusiness Arenat.f vd, Åkroken Science Park

Läs om Tappi-konferensen:

Länk till programmet:

• pressmeddelande

BioBusiness Arena är en långsiktig satsning med målet att främja innovation av hållbara produkter och tjänster. Med bioekonomins förnyelse som grund arbetar vi strategiskt för ökad tillväxt och fler arbetstillfällen i Sundsvallsregionen. Vårt nav finns mitt i en växande science park och ett nära samarbete med vår regionala inkubator gör att vi har goda förutsättningar att nå våra mål.

Frida Niska

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikationsfrågor 070-255 09 11