Hon bloggar om vattenrening och gasellföretagande

Företaget BioCool AB från Skellefteå vann tidningen Dagens Industris tävling Gasellsprånget 2015 som handlar om att kora det företag som man tror mest på i framtiden. Nu har företagets VD och delägare Maria Forssell fått förtroendet från Dagens Industri att blogga för dem om entreprenörskap.

– Vår potential ligger i att vi har en produkt som kan hjälpa en miljard människor som saknar rent dricksvatten och de 250 miljoner som lider av diabetes, som är världens snabbast växande sjukdom. För oss är inte vinst och arbetstillfällen det viktigaste utan viktigare är att produkten kan komma ut på bred front och rädda liv, berättar Maria Forsséll.

Förutom frågor kring vattenförsörjning, diabetesvård och livet efter vinsten av Gasellsprånget kommer Maria Forssell också att skriva en hel del om sin vardag som företagare och om livet hemma i Skellefteå och i sommarstugan i Neseviken.

– I Bloggen kommer jag kontinuerligt att skriva inlägg som förhoppningsvis kan inspirera människor att våga ta steget ut på okänd mark och starta företag och ge sig ut på en global marknad även om man är liten.

Bakom BioCools snabba framgångar står främst en duo bestående av Maria Forsséll och den hängivne forskaren och innovatören JanOlof Ericsson.

– Att arbeta med en produkt som kan förbättra människors hälsa är mycket stimulerande och får oss att ge allt för att få ut den på världsmarknaden, säger Maria.

BioCool erbjuder produkter som eliminerar mikroorganismer på ett helt ofarligt och miljövänligt sätt. BioCools innovation är ett aktivt ämne som i kontakt med vatten skapar en unik syreexplosion. Detta tar död på all svamp, alla bakterier och även virus - eftersom virus behöver andra mikroorganismer för att leva.

– Inverkan av diarrésjukdomar orsakade av förorenat vatten på barn är större än den sammanlagda effekten av hiv/aids, tuberkulos och malaria tillsammans. Dessutom uppstår varje år många naturkatastrofer där säkring av tillgång till rent dricksvatten är en av de mest akuta och viktiga frågorna. Denna allvarliga situation vill BioCool vara med och förändra.

Underlättar livet för diabetikerDessutom är BioCool djupt engagerade i att underlätta livet för diabetiker som kan använda BioCool för att rengöra sår och behandla torra fötter och fötter med nedsatt känsel samt sådana som är angripna av en svampinfektion.

– Världen har drabbats av en diabetesepidemi. Var 30:e sekund tvingas en person någonstans i världen amputera en fot som en komplikation av diabetes.

Den senaste beräkningen säger att dagens siffra på 250 miljoner patienter på 20 år kommer att öka till 380 miljoner.

– Den största och snabbaste ökningen kommer att ske i utvecklingsländerna i Tredje världen.

BioCool deltar aktivt i flera pilotprojekt i utvecklingsländer och söker efter helt nya vägar att kunna nå ut till så många som möjligt med sin revolutionerande produkt.
– Att drastiskt kunna förbättra levnadssituation för människor är en härlig drivkraft för oss, avslutar Maria Forsséll.

Mer information:
Maria Forsséll, VD, Biocool AB, 070-295 16 79, maria.forssell@biocool.se
www.biocool.se

BioCool AB grundades 2012 av innovatören och kemisten JanOlof Ericsson i Skellefteå. Företaget har produkter med olika användningsområden. BioCool Footcare och BioCool Medica används för att motverka olika fotåkommor genom en unik och effektiv metod.www.biocool.se