IRON ARM vinner EU projekt

Bioservos har som ett av sju europeiska företag blivit utvalt att delta i det EU finansierade projektet SILVER  (Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics)  med konceptidén "IRON ARM". Målet med innovationsprojektet är att hitta nya teknologier och lösningar som kan stödja äldre personer i sitt dagliga liv. Genom användning av bland annat robotteknologi skall de kunna ha ett fortsatt självständigt och kvalitativt liv i hemmiljö trots eventuella fysiska eller kognitiva funktionsnedsättningar. Projektet startade i januari 2012 och beräknas pågå i drygt 4 år.

Tomas Ward säger "Vi är självklart väldigt glada och stolta över att ha blivit utvalda att delta i första fasen av SILVER. Det är ett viktigt projekt då det syftar till fortsatt utveckling av avancerade hjälpmedel som kan bidra till en ökad självständighet för den åldrande befolkningen i dagliga livet. IRON ARM är en naturlig utveckling av vår prisbelönta Servohandske och visar att vår idé och teknologi ligger rätt i tiden".

SILVER har samarbetspartners i Danmark, Finland, Nederländerna, Sverige och Storbritannien. Konsortiet består av forskningsinstitutioner samt organisationer inom offentlig sektor. Från Sverige deltar Vinnova och Västerås Stad.