Rekordintresse hos investerarna för bolagen från Biotech Umeå

Torsdag den 4 februari är det dags för Biotech Umeås årliga investerardag på Grand Hôtel i Stockholm. Syftet är att hjälpa regionens life science-företag att hitta finansiering och skapa relationer. Företagen har affärsidéer med potential att förbättra livet för många människor runt om i världen, det här är frön och plantor till framtida tillväxtbolag. Och i år står fler investerare än någonsin tidigare i kö för att få träffa bolagen.

– Intresset inför investerardagen är i år rekordstort och ett 30-tal investerare från olika delar av världen kommer att närvara och diskutera med bolagen, säger Karin Borge Renberg, marknadsansvarig vid Biotech Umeå. Det är glädjande att se att vi har så konkurrenskraftiga idéer och entreprenörer i Västerbotten. Life science har ju potentialen att både skapa stora värden för investerarna och underlätta livet för en mängd människor, det är förstås en lockande kombination.

Några exempel på banbrytande bolag som är på plats på investerardagen:

• QureTech Bio utarbetar medicin mot infektionssjukdomar och som bekämpar antibiotikaresistens
    • Omnio trappar upp kampen mot kroniska och svårläkta sår, hos exempelvis diabetiker – ett stort globalt hälsoproblem
    • LipUm utvecklar ny behandling mot barnreumatism (JIA)
    • Likvor kan mäta trycket och flödet i ryggmärgsvätskan, En obalans mellan produktion, cirkulation och absorption av ryggmärgsvätskan kan orsaka Normal Pressure Hydrocephalus (NPH) – ett behandlingsbart tillstånd som ofta förväxlas som demens – Likvors instrument ger resultatet inom en timme
    • Lunalec tillverkar tunna, flexibla ljusplattor, som lyser i specifika färger och bland annat kan används i medicinska syften, billigare, miljövänligare och enklare än någon av konkurrenterna

– Det är en väldigt stark uppställning av bolag i år, säger Karin Borge Renberg, marknadsansvarig vid Biotech Umeå. Här samsas flygfärdiga bolag som redan har hittat stora investerare och nykläckta bolag som förstås har mycket kvar att bevisa, men som jag är övertygad har lösningarna och drivet att lyckas. Den här dynamiken tilltalar investerarna som ofta letar efter både såddinvesteringar och större investeringsåtaganden. Det kommer att bli en riktigt spännande dag!

Investerare och företag är inbjudna av arrangören Biotech Umeå i samarbete med Umeå Biotech Incubator, Connect och Uminova Innovation. Även Region Västerbotten backar upp arrangemanget tillsammans med stöd från bland annat EU – genom den Europeiska regionala utvecklingsfonden och Umeå kommun.

För mer information:

Karin Borge Renberg, marknadsansvarig, Biotech Umeå

karin.borge-renberg@uminovainnovation.se

• barnreumatism
  • jia
  • nph
  • antibiotikaresistens
  • plasminogen
  • medicinteknik
  • diabetessår

• Västerbotten

Biotech Umeå är ett klusterinitiativ med syfte att skapa tillväxt och bättre förutsättningar för regionens life science-företag, i samarbete med regionala, nationella och internationella partners. Umeå-klustret är världsledande inom områden som t.ex. infektionsforskning, skogsbioteknik, metaboliska och neurodegenerativa sjukdomar. Biotech Umeå finansieras av Umeå kommun, Umeå universitet, Region Västerbotten, Västerbottens läns landsting, FOI och EU Europeiska regionala utvecklingsfonden samt är genom finansiering och tillförd kompetens en prioriterad satsning hos Uminova Innovation.Ytterligare information finns på www.biotechumea.se.

Karin Borge Renberg

Presskontakt Kommunikatör 070-5532256