Den elektroniska musikfestivalen Into the Valley följer upp sommarens succé och arrangerar festivalen även 2016

Into the Valley, den elektroniska musikfestivalen som ville ta stadens puls till skogens hjärta genom att bygga upp en urban miljö i kalkstensbrottet Dalhalla, har beslutat att arrangera festivalen även nästa år. Några utav de främsta artisterna på den elektroniska musikscenen bjöd närmare 4000 besökare på dansanta dj-set när festivalen arrangerades under sista helgen i juli sommaren 2015.

Med en stor medial spridning över hela världen lockade Into the Valley både svenska och internationella besökare från hela världen. Efter önskemål från både besökare och arrangörer om att få uppleva festivalen igen, är det nu klubbat att Into the Valley arrangeras nästa sommar den 29-30 juli.

- Med den oerhört positiva responsen Into the Valley fick i somras från besökare, artister, kommunen och partners är vi mycket motiverade att göra detta igen tillsammans med Mattias Hedlund och hans kollegor, säger Michael Reander, på Dalhalla.

Det stora intresset för festivalen gav sig åter uttryck när Early Bird-biljetterna släpptes i mitten av oktober. Dessa biljetter tog slut på mindre än tre minuter och det är redan stor hype inför nästa biljettsläpp som äger rum den 28 oktober.

Konceptet för nästa år är detsamma, en elektronisk musikfestival där man inte tummar på på något i ljus-, ljud-, dekor-, mat- och dryckesväg. Den första artisten att avslöjas är Ukrainskan Nastia som under de senaste tre åren har imponerat publik runt om i hela världen.

- Vi har jobbat med den här lineupen ett bra tag för att det verkligen ska hålla en hög kvalitet. Vi tittar på både på större, välkända artister och även på mer up and coming-artister, såsom Nastia. Scenen är extremt intressant just nu med mycket nya dj:s och producenter, både i och utanför Sverige, så det så det känns väldigt roligt att boka 2016 års lineup, säger Mattias Hedlund.

För mer information se Into the Valley's hemsida: http://www.intothevalley.se/itv/

Into the Valley är en två dagars vibrerande installation som belyser några utav de mest talangfulla artisterna inom den elektroniska musikscenen i det gamla kalkstensbrottet Dalhalla utanför Rättvik. Konceptet Into the Valley föddes genom en dröm om att skapa något spektakulärt, en hyllning till elektronisk musik såsom det aldrig hade hyllats i Sverige tidigare, på en plats som aldrig tidigare exponerats för liknande events. Drömmen blev till verklighet under sommaren 2015 och kommer åter att besannas den 29-30 juli 2016 när Into the Valley går av stapeln för andra gången.