Dokumentären Punk Voyage lanseras i Sverige med turné, livesänt event och galapremiär!

Efter över tio års arbete med lansering av dokumentärfilm genom konceptuella eventvisningar över hela Norden tar Doc Lounge nu nästa steg och blir filmdistributör. Den första filmen ut är Punk Voyage - filmen om Finlands mest älskade punkband, Pertti Kurikan Nimipäivät.

2012 gick publikfavoriten Punk Syndrome upp på svenska biografer och blev kort därefter nominerad till Nordiska Rådets Filmpris. Punk Voyage är den fristående uppföljaren som följer bandet, vars medlemmar alla har olika funktionsvariationer, under deras sista turné som leder hela vägen till Eurovision Song Contest i Wien. Det blir en oförglömlig resa fylld av humor, drama och hög igenkänningsfaktor.

I en mix av underhållande musikdokumentär och ofiltrerat personporträtt, vill Punk Voyage få oss att bryta fördomar med humor och igenkänning som främsta vapen.

✰✰✰✰ “Den mest ärliga och genuina av dokumentärer.” - Huvudstadsbladet

✰✰✰✰✰ "Punk Voyage är en helt unik berättelse" - Helsingin Sanomat

✰✰✰✰✰ "Äkta människor, äkta musik och äkta känslor." - Sylvi

Filmen fick stående ovationer då den lanserades i Finland hösten 2017. Nu är det dags att möta den svenska publiken under en lanseringsturné landet över, där såväl storstadsbiografer som små bibliotek på landsbygden kommer att visa filmen.

Turnén startar den 6 februari med ett stort event och visning på Doc Lounge i Malmö där huvudkaraktärerna från filmen tillsammans med regissören kommer körandes i en turnébuss från Finland för att medverka. Samma kväll arrangeras förhandsvisningar på nio andra visningsplatser tillsammans med en exklusiv livesändning från evenemanget i Malmö.

Den 8 februari rullar turnébussen med filmens stjärnor vidare till Stockholm för en storartad galapremiär på Bio Rio och därefter följer ytterligare visningar på biografer och andra visningsplatser.

– Jag är övertygad om den potential Punk Voyage har i att öka tolerans och öppna upp för förståelse människor emellan, och jag ser fram emot att äntligen låta filmen möta den svenska publiken säger Andrea Arvidsson, Verksamhetsledare och kommunikationsansvarig Doc Lounge

Sverigelanseringen av Punk Voyage presenteras av Doc Lounge i samarbete med Auto Images, Mouka Filmi och Folkets Hus och Parker.

Inför och under premiärveckan kommer regissör och filmens huvudkaraktärer finnas tillgängliga för intervjuer.

Måndagen den 5 februari kl 10.00 hålls en pressvisning av Punk Voyage på Bio Rio i Stockholm. Efter pressvisningen finns huvudkaraktärerna från filmen och en representant från det finska produktionsbolaget på plats för att svara på frågor. Regissören finns tillgänglig för intervju på telefon samma dag.

OSA senast 4/2 för att gå på pressvisningen av Punk Voyage, (begränsat antal platser, först till kvarn) Klicka här för att OSA.

Regissör och huvudkaraktärer kommer även finnas tillgängliga för intervjuer tisdagen 6/2 (Malmö) och 8/2, 9/2 (Stockholm).

Se bifogade dokument för vidare filminformation samt schema för filmvisningar.

• doc lounge
  • punk voyage

Bird is the word är en kommunikationsbyrå som fokuserar på varumärkesförstärkning genom vågade koncept och profileringar i kombination med genomtänkt och kontinuerlig kommunikation. Vi gillar att ett varumärke, produkt eller budskap kan gå från okänt eller obegripligt, till välkänt och högst begripligt genom rätt typ av kommunikation.