Idag inkommer Stockholms Nattliv med en gemensam skrivelse till regeringen med ett förslag på ett antal interimistiska åtgärder och ekonomiskt stöd

Stockholms nattliv samlas bakom myndigheternas beslut om att begränsa antalet besökare för att hjälpa samhället stoppa spridningen av COVID 19 viruset.

Samtidigt är Nattlivet i stort behov av hjälp från regeringen med ekonomiskt stöd för att undvika nästintill katastrofala följder för nöjes kultur och eventarrangörer.

Idag inkommer därför Nattlivet med en gemensam skrivelse till regeringen med ett förslag på ett antal interimistiska åtgärder och ekonomiskt stöd.

Stockholms Nattliv med undertecknade:

Trädgården, Under bron, Fållan, Färgfabriken, Debaser, Södra Teatern, Morfar Ginko, Nalen, Fasching, Slakthuset, Cirkus, A House, Hobo, Stureplansgruppen, Operakällaren, Hornhuset, Colosseum, BackDoor, Slaktkyrkan, Nattskiftet, Love Potion, Restaurang TAK, Glad Stad, Stampen, Boulebar, The Liffey, Geronimo’s, Häktet

Stockholm 2020-03-13

Stockholms nattliv är idag en av norra Europas främsta mötesplatser för urban kultur. Ett viktigt ekosystem i den kulturella stadsbilden och anseende av ett attraktivt Stockholm byggt på starka upplevelser. Med livescener, klubbar, evenemangsarrangörer, barer och restauranger ses nattlivet mer och mer som viktiga institutioner i en allt mer kulturfokuserad huvudstad.

Nattlivet står idag för en markant del av stadens näringsintäkter och är en viktig arbetsgivare till stadens unga och för många en instegsport i arbetslivet.

Nattlivet är också en viktig spelare när det gäller stadens trygghet. Att med myndigheternas förtroende tillsammans med polis se till att stadens invånare ges den trygghet de kräver.

Vi vill fortsätta frodas tillsammans med staden och utvecklas till den destination som fortsatt kan erbjuda underhållning, boende, mat, dryck, konst, musik, träning, kontor på dygnets alla timmar och för stadens alla invånare.

Vi ser allvarligt på situationen med smittspridning av COVID-19 och vill göra vårt yttersta för att tillsammans med övriga aktörer i samhället begränsa skador och lidande till följd av ökad smittspridning. Därmed ställer vi oss även till fullo bakom regeringens beslut att begränsa möjligheten till allmänna sammankomster och offentliga tillställningar

Tyvärr får de restriktioner som införts omedelbara och nästintill katastrofala följder för nöjes-, kultur- och eventarrangörer. Dessa aktörer riskerar att inom några dagar dels behöva varsla enorma mängder anställda, dels försättas i en ekonomisk ohållbar situation med en stor mängd konkurser och nedläggningar som följd. Resultatet kommer starkt att påverka stadsbilden och ha en förödande effekt på Stockholm som besöks- och kulturdestination.

Vi och övriga aktörer i branschen är i behov av omedelbar och omfattande ekonomiskt stöd. Föreslagna åtgärder i form av slopat karensavdrag och möjligheten till anstånd med betalning av skatter räddar inte företag och organisationer i den situation vi befinner oss. Vi känner en oro för alla aktörer - stora som små och vill poängtera vikten av representativa fördelningsprinciper.

Målet med denna skrivelse är att begära att regeringen beslutar att införa interimistiska åtgärder och ekonomiskt stöd i form av:

• Kompensation för uteblivna intäkter (totalt täckningsbidrag, TTB).
  • Statlig garanti att täcka löner för kultur- och nöjesanställda kommande månad.
  • Tillfällig reduktion av hyror till noll för samtliga av stat eller stad kontrollerade eller uthyrda anläggningar för kultur- och nöjesevenemang.
  • Tillfällig skattereduktion på arbetsgivaravgifter och moratorium med övriga skattebetalningar i minst sex månader.
  • Permitteringssystem för personal med bibehållen anställningstrygghet.
  • Kostnadstäckningsanslag för försäkringsbolag i den utsträckning epidemiförsäkring och motsvarande avbrottsförsäkringar aktualiseras (detta för att säkra ett effektivt och säker hantering av dessa ärenden).

Vänliga Hälsningar
Stockholms Nattliv

För citat och frågor, kontakta:

Jakob Grandin (Trädgården mm): jakob@kulturarenor.com

• Konst, kultur, underhållning

Bird is the Word är en liten kommunikationsbyrå med fokus på koncept, design, copy, PR och en stor passion för det digitala.