Tjäder

Tufft läge för tjädern i södra Sverige

Tufft läge för tjädern i södra Sverige

Tjädern är vår största och mest omdebatterade, men också den kanske mest fascinerande skogsfågel vi har i landet. BirdLife Sverige presenterar idag en kunskapssammanställning om den senaste kunskapen när det gäller artens krav på sin miljö.

- Tjädern är som toppen av ett isberg, säger Christer Johansson, skogsanvarig på BirdLife Sverige. Finns det gott om tjädern är det ett tecken på ett väl fungerande skogsekosystem, med hundratals andra värdefulla arter. I tjäderskogen är skogen luckig, varierad och rik på blåbärsris.

Mycket talar dock för att tjäderns population numera är uppsplittrad och fragmenterad och att den saknas i många skogslandskap i södra Sverige, vilket i sig är början på ett lokalt och regionalt utdöende. Det vore tragiskt om framtida generationer inte skulle få chansen att uppleva denna fascinerande fågel i södra Sverige.

Vår kunskapssammanställning visar att det mycket väl går att kombinera ett brukande av skogen med att behålla tjädern, men skogsbruket måste då bedrivas hänsynsfullt och långsiktigt. De viktigaste framgångsfaktorerna är en hög andel tall och luckiga skogar som gynnar blåbärsriset. Det krävs att man sparar minst 25 meter breda zoner av träd mot mossar vid avverkning, för tjäderkycklingarnas skull. En viktig åtgärd är också att minska antalet predatorer, framförallt räv. Hyggesfria metoder är överlägset kalhyggesbruket, speciellt i närheten av tjäderlekplatserna, eftersom tupparna skyr öppna ytor.

Rapporten i sin helhet laddas ner här

För mer information:

Christer Johansson, skogsansvarig , Christer.johansson@birdlife.se , 0734 - 226 157

Jan Hellenberg, jan.hellenberg@telia.com , 0706 - 236 489