Bisnode avyttrar bolagen inom bygginformation

Bisnode har avyttrat företagen Sverige Bygger AB och Norge Bygges AS, marknadsledande tjänsteföretag för utveckling av kvalitativa och användarvänliga bygginformations- och marknadsföringstjänster. Köpare är finska mediekoncernen Talentum Oyj och avyttringen medför en mindre reavinst.

Sverige Bygger och Norge Bygges har 85 anställda och omsätter uppskattningsvis 65 MSEK under 2009. Via dagliga marknadsundersökningar har företagen detaljerad information om byggmarknadens utveckling, inklusive byggprojekt, byggföretag, anbud och upphandlingar. Sverige Bygger och Norge Bygges erbjuder sina kunder historik om både byggprojekt och byggföretag från 1994.

”Sverige Bygger och Norge Bygges har varit framgångsrika företag inom Bisnode, med drivna säljare och ständig positiv produktutveckling i sann entreprenörsanda. De nya ägarna kommer att ge företagen möjligheter till en fortsatt spännande utveckling.”, säger Mats Erwald, regionchef Nordic.

”En central del av Bisnodes strategi är att fokusera på vår kärnverksamhet, sträva efter synergier och därmed öka vår effektivitet och lönsamhet. I enlighet med detta har Bisnode under 2009 både avyttrat och förvärvat ett antal företag. Sverige Bygger och Norge Bygges har en framgångsrik verksamhet, men synergierna med Bisnodes övriga verksamhet är inte betydande vilket lett fram till beslutet att avyttra”, säger Johan Wall, koncernchef på Bisnode.

Om Talentum
Talentum producerar tidningar, böcker, seminarier och online-tjänster för proffs. Talentum är även en ledande förläggare av yrkes- och juridisk litteratur och ger bland annat ut tidningen Byggvärlden. Talentum är noterat i Helsingfors på Helsingforsbörsen och omsatte EUR 93 miljoner under 2008. Talentum har cirka 800 personer anställda i Finland, Sverige, Baltikum och Ryssland.

Om Bisnode:
Bisnode är en av Europas ledande leverantörer av digital affärsinformation med ett komplett utbud av onlinetjänster inom marknads-, kredit- och produktinformation. Med hjälp av Bisnodes affärsinformationstjänster kan företag öka sin försäljning, minska sina risker och förbättra sina dagliga affärsbeslut. Bisnode bildades 1989 och finns i 18 europeiska länder med drygt 3 200 anställda. Bisnode ägs till 70 procent av Ratos och 30 procent av Bonnier.
För mer information se www.bisnode.com