Bisnode förvärvar Lindorff Decision och Lindorff Match i Norge

Bisnode har förvärvat kreditinformationsföretaget Lindorffs Decision och 90,1 procent av marknadsinformationsföretaget Lindorff Match i Norge. Tillsammans med Bisnodes nuvarande verksamhet stärks marknadspositionen och Bisnode blir en ledande leverantör av kredit- och marknadsinformations-lösningar i Norge. Köpeskillingen uppgår till 242 miljoner svenska kronor (Enterprise Value).

Lindorff Decision levererar kreditinformation och beslutstödssystem med hög kvalitet. Lindorff Match erbjuder avancerade och flexibla lösningar för marknadsinformation. Genom att integrera förvärven Decision och Match från Lindorffkoncernen med befintlig verksamhet samt slå samman databaserna, kommer Bisnode att kunna erbjuda marknadsledande lösningar. Förvärvet kommer att ge betydelsefulla synergieffekter och stora tillväxtmöjligheter.

”Den norska marknaden är konkurrenskraftig och genom förvärvet av Lindorff Decision och Match blir Bisnode en ledande leverantör av kredit- och marknadsinformationslösningar. Vi kommer att kunna erbjuda marknaden det bästa informationsurvalet och ett brett utbud av innovativa lösningar för snabba och noggranna beslutsprocesser, säger Mats Erwald, Nordenchef Bisnode.

Lindorff Decision och Match är lönsamma växande bolag med en gemensam årlig omsättning 2010 på cirka 115 miljoner svenska kronor, 26 miljoner svenska kronor i rörelseresultat samt 37 medarbetare.

”Marknadsledande positioner skapar förutsättningar för ekonomiska skalfördelar och fortsatt expansion, det är några av de viktigaste elementen i vår tillväxtstrategi. Förvärvet ger oss både en ledande position, väsentliga synergier och tillväxtmöjligheter. Det är ett viktigt strategiskt initiativ, ” säger Johan Wall, vd och koncernchef Bisnode.

Förvärvet förutsätter godkännande av aktuella konkurrensmyndigheter.

För mer information kontakta:

Johan Wall, vd och koncernchef, Bisnode
Tel: +46 8 558 059 31
Epost: johan.wall@bisnode.com

Mats Erwald, regionchef Norden, Bisnode
Tel : +46 558 059 88
Mobil : +46 705 49 55 88
Epost: mats.erwald@bisnode.com

• kreditinformation

Om Bisnode:

Bisnode är en av Europas ledande leverantörer av digital affärsinformation med ett komplett utbud av onlinetjänster inom marknads-, kredit- och affärsinformation. Med hjälp av Bisnodes affärsinformationstjänster kan företag öka sin försäljning, minska sina risker och förbättra sina dagliga affärsbeslut. Bisnode bildades 1989 och finns i 17 europeiska länder med drygt 3 000 anställda. Bisnode ägs till 70 procent av Ratos och 30 procent av Bonnier. För mer information se www.bisnode.com