Försäljning av närproducerad el ökar

Elbolaget Bixia var tidigt ute när de för tre år sedan lanserade närproducerad el genom produkten ”Bixia Nära”. Nu verkar marknaden ha mognat – sedan årsskiftet har företaget ökat sin försäljning av närproducerad el med över 200 procent.

– Det är en fantastisk utveckling vi ser just nu och vi är mycket glada över att så många av våra kunder gör ett aktivt val som förändrar klimatet i rätt riktning. Genom att välja närproducerad el vet man som konsument varifrån elen kommer, samtidigt som man är med och stöttar utbyggnaden av förnybar el, säger Jesper Wendel, produktansvarig på Bixia.

Under lång tid har Bixia köpt in närproducerad el från småskaliga producenter av sol- vind- och vattenkraft. I dag har företaget fler än 1200 närproducenter som de köper sin el ifrån och antalet producenter ökar i snabb takt.

Från lågintresse till medvetet val

El har historiskt varit en lågintresseprodukt som har varit svår att särskilja, dessutom är konkurrensen på elmarknaden hård.

– Vi har länge jobbat för att ändra bilden av el från lågintresse till högintresse. I takt med att intresset för ekologisk, närproducerad mat ökar ser vi också att alltfler vill göra ett medvetet val även när det gäller el. Omställningen till ett klimatneutralt samhälle börjar i de val vi gör, säger Jesper Wendel.

Gårdsbutik för el på nätet

Förra året ökade den svenska försäljningen av ekologisk mat snabbast i världen. Samtidigt har närproducerade initiativ som Bondens marknad och gårdsbutiker vuxit sig allt starkare.

– Vårt mål har varit att våra kunder ska känna att de handlar sin el i Bixias egna gårdsbutiker. Vi har en nära relation med många av våra lokala producenter av sol- vind- och vattenkraft, som kunderna kan möta på vår hemsida och i våra sociala kanaler. Nu jobbar vi aktivt för att ännu fler ska välja närproducerad el från sol, vind och vatten, säger Jesper Pendel.

Jesper Wendel, produktansvarig Bixia
Mobil: 076-8285806
E-post: jesper.wendel@bixia.se

• solel
  • vindkraft
  • närproducerad
  • el

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och   Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.