Stor solcellsanläggning i Ystad invigd av jordbruksministern

I fredags invigdes en av Skånes största solcellsanläggningar av jordbruksminister Eskil Erlandsson. Det är Krageholms gård utanför Ystad som har installerat en solcellsanläggning på 92 kW effekt och som redan i april levererade på full effekt.

– Det motsvarar 92 000 kWh av gårdens årselanvändning. Det är lika mycket som elanvändningen för sex stycken eluppvärmda villor. Återbetalningstiden för en anläggning i den här storleken ligger på mellan sex och nio år beroende på utrustning och montage, berättar Christer Pålsson, driftschef på Krageholm.

Att investera i att producera sin egen el samtidigt som man investerar i en klimatriktig energiomvandling blir allt populärare. Att omvandla solljus till elenergi helt utan rörliga delar är en framtidslösning även för svenskt väder.

Livslängd på 50 år
Hela omvandlingsprocessen där solljus omvandlas till elenregi sker helt utan rörliga delar och har lång livslängd. Inom branschen talar man om en möjlig livslängd på 50 år.

Från beställning till färdig anläggning tar det cirka åtta till tio veckor, varav montagetiden är cirka fyra veckor. Anläggningen på Krageholms gård i Ystad utgörs av 384 svenstillverkade solcellsmoduler med en effekt på 240 W styck, totalt 92, 2 kW.

Bixia köper överskottselen
Det gamla mjölkrummet på gården har förvandlats till ett växelriktarrum med sex stycken växelriktare.

– Det är växelriktarna som gör om likspänning till växelspänning. Det är så det matas in på gårdens elnät och i sin tur minskar elinköpet från det externa elnätet, berättar Arne Andersson, solelsexpert på Elhandelsbolaget Bixia.

– Dessutom öppnar den här typen av samarbete upp mellan beställare, leverantör och oss som elhandlare för nya lönsamma lösningar. Vi kan till exempel hjälpa kunden att kvitta sin överproduktion på ett ställe mot en annan anläggning på en annan ort, så länge det är inom ramen för samma juridiska person, berättar Arne Andersson.

För mer information kontakta gärna:
Christer Pålsson, Krageholm Drift AB, 0708-761 760
Arne Andersson, solelsexpert, Bixia, 0702-709 124
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 0768-285 811

• solel
  • solcell

Bixia AB är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi

Tillsammans har vi 18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Ljungby, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Sjöbo, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, och Ängelholm.

Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden. Cirka 2 TWh från 750 anläggningar.