Marielle Sundin och AnnaCarin Löfgren driver inkubatorbolaget High Coast Pop Out i Härnösand

AnnaCarin och Marielle vill ta världen till Härnösand

Entreprenörerna bakom inkubatorbolaget HCPO har förvärvat Brännaborg - ett 100 år gammalt anrikt danspalats i Härnösand. Nu ska huset få sig en ansiktslyftning och ännu en gång bli en central plats för event och aktiviteter i staden. Något man hoppas ska locka både nära och långväga besökare.

Brännaborg är ett träpalats i centrala Härnösand som invigdes redan 1885. Sedan dess har det fungerat som teater, brottningslokal, friidrottsarena, handbollsplan, loppismarknad men framför som dans och nöjespalats. Få Härnösandsbor saknar minnen kopplat till Brännaborg och HCPO vill nu fortsätta förvalta arvet och dess långa historia. Samtidigt vill man även locka nya generationer att ta del av byggnadens möjligheter.

– Mötesplatsen Brännaborg ska leva vidare och livas upp med fler evenemang. Både sådana som vi själva vill se, men också utifrån andras förslag om vad som tidigare saknats i Härnösand, säger Marielle Sundin.

Delägarna Marielle Sundin och AnnaCarin Löfgren har sedan tidigare letat efter lokaler för sin verksamhet för att kunna utöka, ta emot fler kunder och genomföra egna evenemang. När de fick höra att Brännaborg var till salu slog de till.

– Huset har en otrolig potential, det är centralt beläget, vackert och stort! Brännans IF har varit ett stort stöd, de har varit mycket positiva till våra tankar och idéer. Först vill vi göra en uppfräschning och jobba med tillgängligheten då vi vill att det ska vara lätt att boka och anpassa verksamheten utifrån behov och önskemål, berättar Marielle Sundin.

HCPOs affärsidé är att hjälpa företag och organisationer att utforma strategier för att representera och omsätta sitt varumärke i praktiken. Ett viktigt verktyg är deras högteknologiska labb som erbjuder ett övningsfält för presentationer. Labbet planeras nu att byggas upp på plats i Brännaborg dit företag från hela Sverige, och världen, kan få tillgång.

– Vi vill ta HCPO ut i världen, och världen till Härnösand!, säger vd AnnaCarin Löfgren.