NY VD: Eva Nyh Hederberg blir ny vd för Åkroken Science Park som just flyttat in i nya lokaler i Grönborgs. Foto: Anders Lövgren

Eva Nyh Hederberg ny vd för Åkroken Science Park AB

Åkroken Science Park AB rekryterar Eva Nyh Hederberg som ny vd. – Jag är otroligt peppad att ta mig an den här uppgiften, säger Eva Nyh Hederberg som därmed lämnar jobbet som regionchef för flygbolaget BRA. Christian Söderberg som är ansvarig för inkubatorn kommer nu dessutom att fungera som vice vd i bolaget och blir därmed Eva Nyh Hederbergs högra hand.

Åkroken Science Park samlar många verksamheter inom innovation och affärsutveckling och har under en tid sökt efter ny vd. Valet föll på Eva Nyh Hederberg som efter fem år som regionchef för flygbolaget BRA i Sundsvall och Östersund är en välkänd profil i regionens näringsliv.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Eva Nyh Hederberg har den kompetens vi letat efter och kommer att få stor betydelse i arbetet med att synliggöra vår verksamhet, säger bolagets styrelseordförande Dick Jansson.

Dick Jansson understryker att det finns många anledningar att styrelsen väljer just Eva Nyh Hederberg, men att några skäl väger tyngre.

– Hon har ett bra ledarskap, kan samverka med regionens näringsliv, förstår sig på marknadsföring och är inte rädd för att synas. Vår verksamhet har varit lite för anonym och det vill vi ändra på, säger Dick Jansson.

Eva Nyh Hederberg startar som ny vd efter årsskiftet och tycker att hon får ett drömjobb.

– Jag lockas av att få jobba med utveckling av entreprenörskap och innovationer. Det känns väldigt bra att få den chansen i en region jag älskar och vill vara med och utveckla, säger hon.

– Samtidigt är jag ödmjuk inför att jag ska in i en ny värld. Men jag har kastat mig ut i det okända förut och det har gått bra. Jag tycker att det gärna får kännas lite pirrigt i magen, säger Eva Nyh Hederberg.

Inom Åkroken Science Park är inkubatorn med nystartade innovativa bolag i hela Västernorrland en viktig del. Christian Söderberg som är ansvarig för inkubatorn kommer nu dessutom att fungera som vice vd i bolaget och blir därmed Eva Nyh Hederbergs högra hand.

– För inkubatorns del innebär mitt utökade uppdrag att vi ytterligare stärker samverkan inom regionens innovationssystem. Inkubatorn kommer fortsätta ha fullt fokus på att hjälpa innovativa företag att växa och jag ser det som en förmån att få fortsätta leda inkubatorverksamheten i regionen, säger Christian Söderberg.

Kontakt:
Dick Jansson, styrelseordförande, Åkroken Science Park, 070-5754222
Eva Nyh Hederberg, 070-2803435

Om Åkroken Science Park AB
Åkroken Science Park AB driver flera framgångsrika verksamheter med uppdraget att bidra till regionens tillväxt och skapa goda förutsättningar för att forskning, näringsliv och det offentliga tillsammans utvecklar nytta för regionen. I bolaget inryms idag följande verksamheter: Science Park Grönborg, Prototyplabbet Tvätteriet, Det skogliga klustret Bio Business Arena samt den regionala inkubatorverksamheten.