Idag förändras IT-Sverige – så påverkas ditt företag

Idag förändras IT-Sverige – så påverkas ditt företag

Idag har Europaparlamentet klubbat igenom den uppmärksammade förordningen för personuppgifter och dataskydd (dataskyddsförordningen). Den innebär att alla företag och organisationer som inte hanterar sina personuppgifter korrekt kan drabbas av böter på upp till 4 % av den globala omsättningen.

Exempel på personuppgifter är bland annat kundregister, IP-adresser, personalregister m.fl. Samtliga svenska företag och organisationer påverkas, men långt ifrån alla är medvetna om de skyldigheter den nya lagen medför.

- Vi ser i våra möten med kunder att mer än 90 % inte lever upp till kraven idag. Det som är oroande är att företagens beslutsfattare inte är medvetna om problemen, Säger Patrik Jonasson, vd på IT-säkerhetsbolaget.

Rapporteringsskyldighet vid dataintrång
Enligt den nya lagen ska alla företag och organisationer som drabbas av dataintrång meddela berörda myndigheter inom 72 timmar och i vissa fall även meddela alla drabbade personer och intressenter.

- Samtliga företag och organisationer måste nu förnya sitt arbetssätt, se över sin IT-miljö och hanteringen kring de personuppgifter man använder i verksamheten. En viktig uppgift är också att se över processen för incidenthantering, säger Patrik Jonasson.

IT-säkerhetsbolaget är experter inom IT-säkerhet och dataskydd och ett Åkroken Business Incubators spetsbolag, där företagets affärsidé bedömts ha både stor tillväxtpotential och hög internationell skalbarhet.

Patrik Jonasson, vd IT-Säkerhetsbolaget AB, 0709-249 250
Patrik.jonasson@itsakerhetsbolaget.se

Mer information om nya EU:s dataskyddsförordning

Mer information om IT-säkerhetsbolaget