Kalling söker partner för att växa internationellt

Nyhet   •   Maj 03, 2018 13:50 CEST

Smyckesdesignern Daniel Kalling i Härnösand växte upp i ett familjeföretag som lade grunden för den verksamhet han driver i dag.

– Men så många andra likheter finns inte. Jag vill att vinsten från mitt företag ska hjälpa fattiga familjer i Tanzania, säger han.

Daniel Kalling var bara 14 år när familjens guldsmedsbutik i centrala Härnösand sålde det första smycket han designat. Någon självklar fortsättning inom yrket blev det dock inte just då. En tidig ADHD-diagnos och problem med alkohol och droger gjorde att han hade det kämpigt.

– Jag hade det jobbigt under tonåren. Till slut var jag tvungen att hitta någon ny väg för att må bra. Det som blev min räddning var yoga, meditation och att vara mycket ute i naturen. Där kunde jag hitta ett lugn, berättar Daniel Kalling.

Han var mycket på resande fot i världen och han utbildade sig också på folkhögskola i Åre. En kurs handlade om hur västvärlden koloniserade länder i bland annat Afrika och han reste 2014 till Tanzania för att med egna ögon se den postkoloniala verkligheten. Bland annat träffade han en änka som bodde i ett skjul med sina elva barn.

– Den resan förändrade mycket för mig. Jag bestämde mig för att tillverka smycken och låta 50 procent av vinsten gå till barnhem och till odlingsprojekt projekt i Tanzania. Med ganska enkla medel kan de få betydligt bättre resultat inom jordbruket, säger Daniel Kalling.

En viktig detalj i Daniel Kallings estetiska uttryck är hjärtat. I det mesta han designar finns hjärtat med. Det säger han kommer från ett råd han tidigt fick från sin pappa Mikael Kalling, att satsa på smycken med hjärtan om man vill öka sin försäljning.

Syftet med företaget och varumärket med hans eget namn är inte i första hand att tillverka smycken, det är bara ett verktyg för att hjälpa till i Tanzania. De smycken som han designar produceras i samarbete med en svensk partner och säljs i e-butik, i familjens butik samt hos två andra återförsäljare.

Daniel Kallings företag är så nybildat att några siffror från bokslut inte är tillgängliga, men allt som producerats har sålt slut och framtidstron är stark. Nästa steg i utvecklingen blir att hitta en partner eller delägare som kan hjälpa till att expandera varumärket internationellt, för ensam räcker tiden inte till för den 28-årige smyckesdesignern.

Ett viktigt stöd i det utvecklingsarbetet är företagsinkubatorn BizMaker där Daniel Kalling samarbetar med affärsrådgivaren Cecilia Nordlund.

– Vi är mycket nöjda med Daniels utveckling som företagare. Den process han är inne i har potential att skalas upp och skapa tillväxt. Det finns så mycket gott hjärta i det han gör, och vi vill verkligen stötta honom att lyckas hela vägen, säger Cecilia Nordlund.

Daniel Kalling kommer att fortsätta fokusera på hållbarhet i en bransch som av tradition inte är mest förknippad med just det. Och med en ny partner vid sin sida är målet att affärerna ska bli ännu mer hållbara och lönsamma.

BizMaker är en regional företagsinkubator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Landstinget Västernorrland.

Kommentarer (0)