Glädjande nyheter för Västernorrlands tillväxtföretag. På bilden Matts Nyman - affärsutvecklingsansvarig BizMaker, Eva Nyh Hederberg  - vd Åkroken Science Park och Helene Ivares - kommunikationsansvarig BizMaker.
Glädjande nyheter för Västernorrlands tillväxtföretag. På bilden Matts Nyman - affärsutvecklingsansvarig BizMaker, Eva Nyh Hederberg - vd Åkroken Science Park och Helene Ivares - kommunikationsansvarig BizMaker.

BizMaker upp i inkubatorernas elitserie

Nu ökar möjligheterna för Västernorrlands företag att växa och nå internationella marknader. Detta sedan BizMaker beviljats en plats i Vinnovas Excellensprogram och två miljoner i nationell finansiering. – Det ger ökade ekonomiska resurser, men framför allt ger det oss en betydelsefull kvalitetsstämpel, säger Helene Ivares, kommunikationsansvarig på BizMaker.

Sveriges innovationsmyndighet Vinnova har beslutat att inkludera BizMaker i den grupp av företagsinkubatorer som får stöd i det nationella Excellensprogrammet. Detta innebär ett tillskott på en miljon kronor årligen under 2018-2019. Finansieringen kommer att användas direkt till insatser som ökar de antagna företagens möjligheter att nå ut internationellt.

– Vår ambition är att aktivt bidra till affärsutveckling av länets intressantaste tillväxtbolag. Nu skapas ännu bättre förutsättningar för oss att hjälpa våra bolag att skala upp och nå ut med sina tjänster och produkter, säger Matts Nyman, affärsutvecklingsansvarig på BizMaker.

I Excellensprogrammet ingår de främsta inkubatorerna i landet. Syftet med inkubatorstödet är att det ska bli fler nya kunskapsintensiva tillväxtföretag i Sverige.

– Bedömningen har baserats på våra resultat i form av nya växande företag och kvaliteten på vår verksamhet. Att vi i stark konkurrens tar plats bland Sveriges ledande inkubatorer är ett kvitto på att vårt arbete värdesätts även nationellt, säger Helene Ivares.

BizMaker är ett affärsområde inom Åkroken Science Park AB som för tre år sedan började bygga en regional inkubator. Gensvaret från kommunerna i Västernorrland var starkt och i dag finns sju kontor runt om i länet och ett i Stockholm. Att Vinnova nu väljer att flytta upp BizMaker till inkubatorernas elitserie är en bekräftelse på att den regionala samverkan i Västernorrland varit framgångsrik.

– Det är fantastiskt roligt för kommunerna i Västernorrland som samtliga är en del av BizMaker. Jag är väldigt stolt över det regionala samarbetet och att vår inkubator håller samma nivå som inkubatorerna i storstadsregionerna, säger Eva Nyh Hederberg, vd på Åkroken Science Park.

– Jag tror Vinnova har tittat med intresse på vår regionala samverkan men också på vår skogliga accelerator där vi tillsammans med SCA och IBM korsbefruktar affärsidéer inom skog med IT. Den satsningen är unik, har stor potential och väcker nyfikenhet från många håll, säger Matts Nyman.

– De inkubatorteam vi möter bevisar genomgående den höga kvalitet som svenska inkubatorer håller och deras viktiga roll för regional utveckling, säger Cathrine Åsklint, programledare inkubatorprogrammet Vinnova Excellens.

Om Vinnovas Excellens
Vinnovas Inkubationsstöd Excellens riktar sig till högkvalitativa inkubatorer som uppvisar förmåga att framgångsrikt stödja utveckling av affärsidéer i nya kunskapsintensiva företag med stor internationell potential. I denna omgången är det 12 inkubatorer som fått stöd för perioden 2018-2019 från Vinnova.

Om BizMaker
BizMaker erbjuder innovativa projekt och tillväxtföretag rådgivning och verktyg för att utveckla och skala upp sina affärsidéer. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Under våren har 90 företag i Västernorrland coachats av BizMakers affärsrådgivare, vilket gör inkubatorn till en av de ledande i landet vad gäller engagemang i företag.

Kontakt:
Matts Nyman, affärsutvecklingsansvarig BizMaker
070 604 00 52, matts.nyman@bizmaker.se

Helene Ivares, kommunikationsansvarig BizMaker
073 985 87 71, helene.ivares@bizmaker.se

Eva Nyh Hederberg, vd Åkroken Science Park AB
070 280 34 35, eva.nyh-hederberg@akroken.se

BizMaker är en regional företagsinkubator/accelerator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Landstinget Västernorrland.