Fredrik Hammargården - Indivd, Martin Rydén - IBM Sverige och Victor Molén - Indivd

IBM rekordsatsar på AI-bolaget Indivd

IBM Sverige har valt att genomföra en av sina största startup-satsningar någonsin i AI-bolaget Indivd.

– Indivd är ett hyperintressant bolag med en AI-lösning som kommer att kunna skapa en otroligt stor nytta för den fysiska handeln framöver, säger Martin Rydén, teknisk chef för startup-teamet på IBM Sverige.

IBM Sverige har initierat ett internationellt unikt och ambitiöst samarbetsprogram med olika serieentreprenörer och startup-bolag i Sverige.

– Vi väljer nogsamt ut och hjälper ett antal bolag, som vi tror har en bra möjlighet att lyckas på marknaden. Det viktigaste för oss i vårt urval är teamets kompetens och själva affärsidén. Vårt eget incitament är givetvis att öka användningen av vår teknologi och våra molntjänster, säger Martin Rydén.

Förutom teknik och molntjänster stöttar IBM också upp som bollplank och rådgivare när det gäller teknikcoaching, affärsutveckling, produktionssättning och marknadsaktiviteter.

– Vi tittar på kundsegment och hjälper vid behov till med att bygga nätverk med våra kunder och partners för att på så sätt snabba på resan, säger Martin Rydén.

IBM imponerade av Indivds lösning
Indivd är ett startbolag inom BizMakers inkubator som med hjälp av AI-teknik erbjuder en unik förståelse och insikt om alla besökare och kunder i fysiska butiker. Den patentsökta tekniken gör det möjligt att helt anonymt och utan användning av persondata följa, identifiera och återidentifiera människors beteenden över tid.

– Tekniken bygger på ansiktsigenkänning via befintliga kameror i butiker. Vi samlar in och paketerar anonymiserad information om kunderna, något som den fysiska handeln idag ropar efter, säger Fredrik Hammargården, medgrundare på Indivd.

IBM är mycket imponerade av den lösning som Indivd har utvecklat.

– Indivd är ett hyperintressant bolag. Alla talar idag om AI, men när det kommer till kritan är det inte många bolag som har tillgång till riktig AI-kompetens. Indivd utmärker sig här med en lösning, som verkligen är AI-baserad och som kommer att kunna skapa en otroligt stor nytta för de företag som använder sig av denna lösning framöver, säger Martin Rydén.

Ett av flera strategiska samarbeten
På Indivd är de också mycket nöjda med IBM-samarbetet.

– Innan vi valde att gå vidare med IBM, så talade vi med flera andra teknologipartners, men fann att IBM hade det allra bästa erbjudandet. Samarbetet kommer att möjliggöra en snabbare lansering av Indivd på marknaden. IBM är en av flera strategiskt viktiga partners vi har lyckats knyta närmare till oss under den senaste tiden, avslutar Fredrik Hammargården.

Fredrik Hammargården, medgrundare Indivd
073-840 65 27, fredrik(@)indivd.com