APPLIEDGROUP NORDIC VÄXER: Niclas Enhörning och Marcus Nilsson kliver in i bolaget där de välkomnas av grundarna Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström.

Prisbelönt startup från Sundsvall lockar till sig toppnamn

I fjol vann Sundsvallsföretaget AppliedGroup Nordic pris som Årets universitetsföretagare i Sverige. Affärsidén, som innebär utvecklingen av ett innovativt system för kundlojalitet inom e-handeln, lockar nu till sig starka tillskott till ägargruppen i form av den nye tekniske chefen, Niclas Enhörning, samt chefsarkitekt Marcus Nilsson.

Det blir allt viktigare för bolag inom e-handeln att skapa lojalitet och en fördjupad relation till kunden. AppliedGroup Nordic har en helt egen lösning för hur det ska gå till.

Nu expanderar företaget tillsammans med nya delägarna Niclas Enhörning och Marcus Nilsson.

De två nya delägarna har under många år jobbat tillsammans i betallösningsföretaget Klarna och nätkasinot Mr Green. Niclas har jobbat i ledande befattningar och Marcus, doktorand i datavetenskap, som senior utvecklare.

– Vi har en unik lösning med en innovativ mjukvara som stärker kundlojaliteten inom e-handeln. För att kunna ta nästa steg och expandera kommer Niclas och Marcus göra en viktig skillnad för oss, säger Johan Wikström, vd, AppliedGroup Nordic.

– Vi imponerades av det driv som det här gänget visade upp. Att få chansen att komma in i det här skedet, i ett så intressant startup-bolag var något som kändes helt rätt för oss båda, säger Niclas Enhörning.

– Vårt mål är att skapa ett världsledande mjukvaruföretag, med start i kundlojalitetssystemet Applied Loyalty. Det görs genom vårt eget team och genom samarbeten med konsultbolaget Sigma och ett av hela it-branschens ledande företag, Microsoft, säger Johan Wikström.

Det än så länge lilla företaget AppliedGroup Nordic innehar ett sponsoravtal om 120 000 dollar med Microsoft, som visat stor tro på teamet. I maj kommer AppliedGroup Nordic också, på inbjudan av Microsoft, att delta på en konferens för utvecklare, i Seattle, samt besöka företagets huvudkontor.

En undersökning som AppliedGroup Nordic refererar till säger att av de kunder som näthandlar, är 12 procent de som man kallar lojala. Dessa står dock för 67 procent av försäljningen. En siffra AppliedGroup Nordic vill öka.

– Det sker främst genom att vi på e-handlarnas sidor och i kommunikationen med kunderna, skapar upplevelser som ger mervärden utan att vara påträngande. Samtidigt får e-handlaren massor av insikter kring kundens beteenden, så att den kan hela tiden kan personifiera kommunikationen ytterligare, säger Johan Wikström.

Trion Johan Wikström, Julia Wikström och Thomas Jonasson, som grundade bolaget, fortsätter alla tre jobba operativt i organisationen.

Kontakt:
Thomas Jonasson