Skyddsbyxa belönas med prestigefyllt designpris

Skyddsbyxa belönas med prestigefyllt designpris

Senior eller elitidrottare? Hip Safetys skyddsbyxa minskar risken att skada höft och svanskota om du faller. Nu belönas innovationen med Europas största industridesignpris: Red Dot Design Award.

I sitt arbete som ortopedläkare har Fredrik Lundh träffat tusentals patienter som fallit och brutit höften.

Så föddes idén till Hip Safety – skyddsprodukter som bärs utanpå underkläderna och som skyddar höfter och svanskota från att skadas vid fall.

Skydden finns i två modeller för seniorer och en modell för elitidrottare inom action- och kontaktsporter.

– En kombination av de bästa skyddsmaterialen, passformen och produktdesignen får användaren att känna sig trygg men också bekväm och självsäker, säger Fredrik Lundh.

Och det är ett tänk som gått hem.

Den 3 juli får Hip Safety ta emot det prestigefyllda priset Red Dot Design Award i tyska Essen. Priset gäller modellen Happy Hip som är anpassad för äldre med större omsorgsbehov.

– Det känns som ett enormt erkännande. Design är vårt främsta ledord och nu får vi svart på vitt att vi ligger bra till, säger Fredrik Lundh.

I juryn för Red Dot Design Award, som är Europas största industridesigntävling, sitter ett 40-tal professorer och andra experter inom industridesign.

Bland 5 500 bidrag från 54 länder har omkring 1 000 produkter valts ut som vinnare.

– Att gå vidare i en tävling där jättar som Philips och Ericsson deltar är en kvalitetsstämpel vars värde inte går att räkna hem i pengar, konstaterar Fredrik Lundh.

Det svenskutvecklade skyddet började säljas hösten 2015. I dag har Hip Safety återförsäljare i nio länder i Skandinavien och övriga Europa.

– Vi jobbar hela tiden för att hitta nya marknader. Just nu riktar vi blickarna mot Australien och Nya Zeeland.

När det gäller modellen för idrottare är handbollsspelare en intressant målgrupp.

– Vi håller på med ett test tillsammans med svenska elitserieklubbar, säger Fredrik Lundh.

Red Dot Design Award delas ut av Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Alla vinnare presenteras i en årsbok och visas i minst ett år på Red Dot design museum.

Fredrik Lundh, 073-8341780