Jan-Olof Wiberg, vd på JW Produktion AB och uppfinnare av produkten BugBrake

Slipp oönskade gäster i sängen och i hemmet

Svenska BugBrake skyddar din säng och ditt hem mot vägglöss och andra krypande insekter. En miljövänlig klisterremsa monteras runt varje ben på sängen. Nyligen blev det klart med ett avtal med den rikstäckande grossisten Green Line, som tar in den i sitt sortiment nästa år.

– Det är ett viktigt genombrott för oss. Det betyder att BugBrake får möjlighet att säljas på bland annat Granngården, Bauhaus, Ica och liknande stora kedjor. Vi säljer redan bra till Norge och har också skickat leveranser till Danmark och Finland, säger Jan-Olof Wiberg.

Problemet med vägglöss har ökat kraftigt de senaste åren, både i Sverige och internationellt. Och risken att få med sig blodsugarna hem från hotellet/semesterresan – eller när du varit hemma hos någon – har aldrig varit större.

BugBrake från JW Produktion i Ullånger är en svensktillverkad, miljövänlig produkt mot krypande insekter, helt utan bekämpningsmedel.

En transparent remsa monteras runt varje ben på sängen eller som en barriär på golvet eller väggen. Remsan är utrustad med två fångstrännor och en halkyta som vägglusen inte kan ta sig förbi.

– Du ser direkt om det finns löss och kan hindra att de följer med dig hem, exempelvis i kläder eller med resväskan. Samtidigt slipper du obehaget av att bli biten, säger vd Jan-Olof Wiberg, som tagit fram produkten.

I Sverige säljs BugBrake på www.skadedjursbekampning.nu.

En förpackning innehåller remsor till en säng. Men produkten finns även på rulle i 10 och 25 meters längder.

Problemet med vägglöss har ökat med omkring 500 procent i Sverige de senaste åren. Hotell och andra boenden är en särskilt intressant marknad, men även studentbostäder.

– Nu söker vi återförsäljare som kan bearbeta de segmenten, och även andra områden, säger Jan-Olof Wiberg.

Jan-Olof Wiberg, vd JW Produktion AB
jan-olof.wiberg@telia.com, 070-666 55 20

BizMaker är en regional företagsinkubator/accelerator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Landstinget Västernorrland.