BJÖRN BORG HAR BESÖKT NORDKOREA FÖR ATT SPRIDA KÄRLEK

Över 53 000 personer röstade och nominerade sexuella ”coldspots”.  60 procent av rösterna kom från Sydkorea som i stort antal röstade på sin norra granne och dess huvudstad Pyongyang som i slutändan vann stort med över hälften av rösterna. På andra plats kom Chalmers i Göteborg, trea blev Vänsterpartiets huvudkontor i Stockholm.

Engagemanget i Björn Borgs ”Weapons of Mass Seduction”tog fart när över 100 000 sydkoreaner under 24 timmar besökte Björn Borgs site. Detta bidrog till att Pyongyang, huvudstad i Nordkorea, vann stort med över hälften av rösterna.

Avsikten var från början att love-bomba den vinnande platsen med 450 par kalsonger från luften. När tävlingen väl var avgjord var Björn Borg tvungna att anpassa sig till situationen. Underklädesföretaget valde då att genomföra aktionen under radarn genom att skicka en oberoende journalist och fotograf till Nordkorea. Resan och försöket att exportera Björn Borgs Weapons of Mass Seduction till en av världens mest stängda diktaturer finns nu dokumenterat på: thedrop.bjornborg.com.

"Vi visste att Nordkorea skulle bli en tuff utmaning. Själva "nedsläppet" av kalsonger blev inte lika spektakulärt som det var tänkt, men när Pyongyang vann fick vi anpassa oss till förutsättningarna. Vi är stolta över att vi gjorde ett försök och att vi överhuvudtaget lyckades sprida lite underklädeskärlek i en av världens mest stängda diktaturer.", säger Lina Söderqvist, marknadschef Björn Borg.

Björn Borgs utsände reste in i landet på ett turistvisum och var, som alla som reser in i Nordkorea, övervakad av regimens ”guider”. Det fanns ingen möjlighet att röra sig fritt i Pyongyang och resrutten var i minsta detalj planerad av ”guiderna”. Björn Borgs utsände lyckades trots det ge bort underkläder till lokalbefolkningen, men ingen, vare sig ”guiderna” eller någon privatperson, vågade ställa upp på bild när de tog emot gåvorna.

Internationella medier som Voice of America, Huffington Post och Wall Street Journal har rapporterat om det stora intresset i Sydkorea för att love-bomba Pyongyang.

För vidare information, vänligen kontakta:

Lina Söderqvist, Marketing Director, Björn Borg AB

Phone: +46 708 18 77 73, E-mail: lina.soderqvist@bjornborg.com

• Bjorn Borg
  • massförförelsevapen
  • the drop
  • underkläder
  • weapons of mass seduction
  • nordkorea
  • coldspots
  • love-bomba

OM BJÖRN BORG: Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder. Därtill erbjuds sportkläder och doft samt via licenstagare även skor, väskor och glasögon. Björn Borg-produkter säljs på ett trettiotal marknader, varav Sverige och Holland är de största. Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkes­utveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker. Totalt finns 57 Björn Borg-butiker, varav 17 drivs inom koncernen. Försäljningen av Björn Borg-produkter uppgick 2012 till cirka 1,6 miljarder SEK i konsumentledet. Koncernens nettoomsättning uppgick 2012 till cirka 551 MSEK och antalet anställda var 139. Björn Borg-aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic i Stockholm sedan 2007