Charlotta Svensson och Carina Berg ska driva Alingsåskontoret.

Bjurfors öppnar i Alingsås

Mäklarföretaget Bjurfors fortsätter att växa och slå sig in på nya marknader. Den 2 mars öppnade Bjurfors upp portarna på Kungsgatan 20 i Alingsås. Det nya kontoret drivs av Carina Berg och Charlotta Svensson som tillsammans har mångårig erfarenhet i mäklarbranschen med stark förankring i Alingsås.

Bjurfors är sedan länge väl etablerat i Stockholm, Göteborg och Malmö och finns snart i alla större svenska städer. Det senaste tillskottet inom Bjurforskoncernen är Bjurfors Alingsås. Sven-Erik Kristensen, regionchef Bjurfors Göteborg, kommenterar etableringen.

– Många bostadsköpare söker sig i dag ut från storstaden för en lugnare boendemiljö med bibehållen service och mer bostad för pengarna. Alingsås är en expansiv kommun där vi tydligt märker av en ökad efterfrågan, inte minst bland barnfamiljer. Etableringen kompletterar Bjurfors befintliga verksamheter och stärker vårt erbjudande genom att utöka vårt bostadsutbud i Göteborgsområdet och i Västsverige, säger Sven-Erik Kristensen.

Fastighetsmäklaren Carina Berg är franchisetagare på Alingsåskontoret.

– Jag är övertygad om att det kommer märkas att det är en ny mäklare i stan. Bjurfors har ett starkt varumärke och en företagskultur som innebär att alltid göra det där lilla extra för kunden. Vill man ha bäst betalt och försäkra sig om en trygg affär är det oss man ska vända sig till, säger Carina Berg.

Bostadsmarknaden i Alingsås har haft en mycket positiv utveckling de senaste fem åren. Trots en nedgång under 2017 och 2018 då de svenska bostadspriserna föll på bred front har bostadsrätterna stigit med 59 procent och villorna med 43 procent, enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik. Motsvarande siffror för riket är 27 respektive 37 procent.

– Temperaturen på Alingsåsmarknaden har varit och fortsätter vara mycket hög. Alingsås ligger på bekvämt pendlingsavstånd till Göteborg och är dessutom en kommun där det satsas stort på näringsliv och trivsamma boendemiljöer. I kombination med allt högre prisnivåer i Göteborg gör detta ordentligt avtryck på efterfrågan och därmed prisutvecklingen, säger fastighetsmäklaren Charlotta Svensson och avslutar med att berätta vad hon tror om bostadsåret 2020.

– Om den allmänna konjunkturen och ränteläget fortsätter vara gynnsamt är jag mycket optimistisk. Den underliggande efterfrågan är stark och trots uppgångarna får man fortfarande mycket bostad för pengarna i Alingsås, säger Charlotta Svensson.

​För ytterligare information kontakta:

Sven-Erik Kristensen, regionchef Bjurfors Göteborg
E-post: sven-erik.kristensen@bjurfors.se

Carina Berg, franchisetagare Bjurfors Alingsås
E-post: carina.berg@bjurfors.se

Bjurfors är Sveriges största privatägda fastighetsmäklare med närmare 600 medarbetare på ca 80 kontor runt om i Sverige och vid Medelhavet. Mäklartjänsterna omfattar såväl bostadsrätter, villor, tomter och fritidshus som nyproduktion, tjänster inom förmedling av kommersiella fastigheter och ombildningar till bostadsrätter. Genom en kvalitetssäkrad arbetsmetod och branschens mest dedikerade mäklare har Bjurfors under mer än 50 års tid tagit kunderna till lyckade bostadsaffärer.