Högtryck på bostadsmarknaden med stor efterfrågan och många nya spekulanter som letar bostad

Många experter på bostadsmarknaden uttrycker att utbudet på bostadsmarknaden är lågt. Det håller inte Bjurfors Göteborgs regionchef Sven-Erik Kristensen med. Han menar att utbudet av bostäder är lika stort nu som det var i januari för ett år sedan. Trycket från spekulanterna är högt, och andelen nya spekulanter ute på bostadsmarknaden efter jul- och nyårshelgerna är stor.

– Trycket från spekulanterna att komma på visning är mycket stort, och många visningstider måste därför förlängas för att möta det stora intresset. Vi ser dessutom att det är många nya spekulanter som nu är ute och letar ny bostad. Våra mätningar visar att cirka 70 procent av spekulanterna som är ute och letar bostad nu inte letade bostad i höstas, vilket är ovanligt mycket. Exempelvis vid en visning av en bostadsrätt i Nilssonsberg var 30 spekulanter bokade varav 19 är nya på marknaden för i år. Vid en visning av ett radhus i Sisjön var 36 sällskap bokade, varav 27 var nya på marknaden för i år. Under jul- och nyårshelgerna är det många som haft tid att fundera över och ta beslut om sin boendesituation – dem möter vi nu på våra visningar, säger Sven-Erik Kristensen. Han fortsätter:

– Det är många faktorer som gör att trycket på bostadsmarknaden är så högt. Räntorna är låga och verkar så förbli under överskådlig tid, konjunkturen är stark och människor har positiv framtidstro. Samtidigt byggs det fortfarande alldeles för få nya bostäder medan allt fler flyttar till regionen. Det är ju trots allt så att det flyttar två busslaster till Göteborgsregionen varje vecka, och dessa människor måste ha någonstans att bo.

– De allra flesta bostäder som nu är till salu är helt nya på marknaden. I stort sett alla bostäder som var till salu i höstas såldes innan årsskiftet. Vår bedömning är att bostadsmarknaden 2014 kommer att likna den vi såg under 2013, med stort tryck från köparna, vilket ger snabba försäljningscykler och stigande priser som resultat. En dryg vecka efter avslutad visningsvecka kan vi konstatera att ett stort antal av bostäderna vi hade till salu har sålts, och att det är budgivning och förhandling på nästan samtliga av de som ännu inte sålts, avslutar Sven-Erik Kristensen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sven-Erik Kristensen, regionchef Bjurfors Göteborg
sven-erik.kristensen@bjurfors.se

Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har cirka 370 medarbetare, och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Linköping, Halmstad, Bohuslän, Båstad och Åre samt på Gotland, Franska Rivieran och i Spanien. Se även www.bjurfors.se.