Prisrekord i Malmö – lägenhet såld för 86 000 kronor per kvadratmeter

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2019 09:15 CEST

Här på Ribersborg sålde Robert Hjalmarsson en lägenhet på 53 kvadratmeter för 4 600 000 kronor. Kvadratmeterpriset på 86 466 kronor är nytt rekord för Malmö.

Priserna på bostadsmarknaden i Malmö fortsätter att öka. För första gången någonsin har en lägenhet sålts för över 86 000 kronor per kvadrat. Det är ett nytt prisrekord i Malmö.*

Lägenheten, som såldes till rekordpris av Bjurfors, är belägen på Ribersborg i västra Malmö. Den ligger högst upp med panoramavy över Ribersborgsfälten och havet och har även privat takterrass. Bostaden är 53 kvadratmeter och såldes för 4 600 000 kronor, vilket innebär ett kvadratmeterpris på 86 466 kronor.
– Det är naturligtvis stort intresse för denna typ av boende. Jag sålde bostaden direkt i vårt spekulantregister Boagenten. Det är en unik bostad med många originaldetaljer bevarade, sedan ligger den högst upp med egen terrass och fantastisk utsikt säger Robert Hjalmarsson, fastighetsmäklaren som ansvarade för försäljningen.

Bostadsmarknaden i Malmö

– I dag ligger snittpriserna runt 39 000 kronor per kvadratmeter i de mest centrala och västra delarna i Malmö. Senaste tre månaderna har priserna gått upp med 4 procent. Nu har vi sålt en lägenhet för över 86 000 kronor per kvadratmeter och därigenom slagit nytt prisrekord. Det visar att bostadsmarknaden i Malmö går starkt, säger Mattias Larsson, vd Bjurfors Skåne.

* Källan är Booli.se och avser högsta kvadratmeterpris i Malmö kommun.

Mattias Larsson, vd Bjurfors Skåne
E-post: mattias.larsson@bjurfors.se

Bjurfors är ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors Sverige ägs av Ola Lundqvist och Mats Ljung och har idag 72 kontor med över 500 medarbetare runt om i Sverige samt i Spanien och Frankrike. Totalt omsätter Bjurfors cirka 600 miljoner på 11.000 bostadsaffärer.

Kommentarer (0)

Kommentera