Säljläge på bostadsmarknaden i Göteborgsregionen

Säljläge på bostadsmarknaden i Göteborgsregionen

Mycket stort intresse från bostadsspekulanterna och ett lågt utbud av villor och bostadsrätter till salu. Kombinationen skapar mycket goda förutsättningar för de som vill sälja sin bostad. – Nu är rätt tid att sälja, säjer Mats Ljung, ägare och VD för Bjurfors Göteborg.

Vanligtvis brukar utbudet av bostäder till salu i Göteborg ligga på cirka 1100. Dagsnoteringen är cirka 800. Samtidigt märker fastighetsmäklarföretaget Bjurfors av en stor efterfrågan från bostadsköparna.

- Vi har startat året med vår starkaste januari någonsin, säger Mats Ljung. Vi har haft väldigt många spekulanter på våra visningar under januari, snittantalet visningsspekulanter är nästan fördubblat jämfört med hur det sett ut under hösten säger våra mäklare. Och aldrig tidigare har vi sålt så många bostäder under januari som vi gjort i år, närmare 50% fler än vad vi sålt under någon januarimånad. Fyra av fem av de bostäder som vi säljstartade för tre veckor sedan är redan sålda, och vi har förhandlingar och budgivningar på i stort sett alla de som ännu inte sålts.

Kombinationen stark efterfrågan och lågt utbud brukar vara prisdrivande, och det är vad Mats Ljung förutspår kommer att ske under våren:

- Under 2011 sjönk både villapriserna och bostadsrättspriserna i Göteborgsregionen med ungefär 4%. Jag bedömer att vi under våren 2012 återigen kommer att få se bostadspriserna öka – under förutsättning att något drastiskt inte inträffar i omvärlden och att räntorna inte åter börja stiga. Det är helt klart säljläge för de som funderar på att sälja sin bostad, avslutar Mats Ljung.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Ljung, VD och ägare, Bjurfors Göteborg
031-733 20 12, mats.ljung@bjurfors.se

Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har närmare 350 medarbetare, och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Halmstad, Bohuslän, Båstad, Härjedalen och Åre samt på Gotland och Franska Rivieran. Se även www.bjurfors.se.