Skärpt lagstiftning av ”rattsurfande” bilister ska öka säkerheten i trafiken.

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2018 13:15 CET

Ny lag gällande användning av mobil eller annan kommunikationsutrustning i motordrivna fordon träder i kraft från och med den 01 februari 2018.

I december 2013 infördes en bestämmelse med syftet att minska det trafikfarliga användandet av mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning. Enligt bestämmelsen är det tillåtet för förare att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning så länge det inte utgör någon trafikfara. Den 30 november 2017 beslutade regeringen att tydliggöra trafikförordningens kap. 4 § *10e som gällande användning av mobil eller annan kommunikationsutrustning i motordrivna fordon. Den nya regeländringen i trafikförordningen innebär ett förbud mot att köra bil med mobiltelefonen i handen. Lagändringen innebär ett förbud mot att tala i en handhållen mobiltelefon, skicka SMS eller uppdatera sina sociala medier vid färd på väg med motordrivet fordon.

Polisen understryker att till kommunikationsutrustning räknas till exempel mobiltelefon och GPS. Syftet med bestämmelserna är att öka säkerheten i trafiken.

Läs hela artikeln här.

Som oberoende rådgivare hjälper BKE TeleCom företag och offentlig sektor i hela Sverige att kommunicera bättre med sina kunder och varandra. Vi gör det med hjälp av våra medarbetare som med sin kunskap, engagemang och personliga service hittar den bästa telefonilösningen för våra kunder.

Våra huvudsakliga affärsområden inkluderar telefonilösningar, hårdvara & mobila tjänster samt operatörstjänster med oberoende analyser för att hjälpa organisationer att välja rätt operatör. Vi hjälper våra kunder att ta kontroll över sin telefoni och är med dem från planering till installation och utbildning samt uppföljning. Alla våra kunder har dessutom tillgång till världens bästa support – BKE Support.

BKE TeleCom grundades 1983 i Karlstad, Värmland, och består idag av 45 medarbetare, omsätter ca 250 miljoner och har AAA rating. Var fjärde kommun i Sverige väljer BKE TeleCom, gör det Ni också!