Förbättrad drivning gör det enklare att trimma gräset.

Pressmeddelande  •  2012-04-26 10:10 CEST

2012 års trädgårdsverktyg från Black & Decker är så effektiva att det börjar bli riktigt svårt att motivera bensindrivna maskiner i normalstora trädgårdar. 18V-trimmern GLC1825L trimmar 30 m2 på en laddning. Det är nästan dubbelt mot förra generationens trimmer, som klarade 16 m2. Båda maskinerna bygger på Black & Deckers 18V batteriplattform som de delar med en hel serie andra trädgårds­verktyg. Att GLC1825L är så mycket effektivare trots samma batterikapacitet beror på att trimmern tack vare den förbättrade kraftöverföringen kan utrustas med en mindre, energisnålare motor, vilket i sin tur innebär att gång­tiden förlängts avsevärt. Omsatt till kantklippning klarar GLC1825L 1500 meter kantklippning på en enda laddning. Klippbredden är 25 cm, vilket är mer än nog för en medelstor villaträdgård.

Även för större trädgårdar finns det alternativ som inte bullrar och ryker. GLC3630L är en 36V trimmer med 30 cm klippbredd och två effektlägen, ECO för maximal gångtid och Turbo för maximal kraft. Inställd på ECO klarar den hela 2500 meter kantklippning på en laddning, vilket räcker för så gott som alla villaträdgårdar. Precis som sina mindre syskon ingår den i en serie trädgårdsverktyg som bygger på en gemensam batteriplattform.

Den nya kraftöverföringen E-drive finns även i våra gräsklippare och häcksaxar. 2012 års sortiment finns i handeln från och med april.

Varumärket Black & Decker ingår i Stanley Black & Decker och vänder sig i första hand till konsumenter med produkter inom elverktyg, tillbehör, trädgård och hushåll. Black & Decker står för god kvalitet, innovation, design och prisvärda produkter. Produkterna marknadsförs i över 100 länder runt om i världen.

Black & Decker har ett gott renommé och ligger på topp 5-listan över kända varumärken enligt en undersökning framtagen av Superbrands®.

Företaget respekterar behovet av balans mellan industri och miljö, för att kunna bevara en bra och sund miljö. De designar, producerar och distribuerar produkter och service på ett sätt som skyddar miljön.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom