Christina Andersson – ny VD för koncernen Blå Huset

Nyhet   •   Jun 28, 2017 10:00 CEST

Christina Andersson – ny VD för koncernen Blå Huset

Med lång erfarenhet från hotell-, konferens- & turismnäringen – bland annat från Fjällgården Åre, Best Western Premier Foresta Lidingö, Donners Hotell Visby och Hotell Drottning Kristina Stockholm – börjar ett nytt kapitel för Christina Andersson när hon nu tillträder som VD för koncernen Blå Huset.

– Jag blev såklart enormt glad när familjen Olsson hörde av sig och frågade om jag var intresserad. Vi har haft kontakt tidigare i andra sammanhang och den här gången var både uppdraget och tillfället rätt, berättar Christina Andersson.

Christina har varit verksam i branschen under hela sitt yrkesverksamma liv. Hon har byggt upp och drivit hotell och konferensverksamheter, utformat och operationaliserat hotellkoncept – alltid med samma fokus på service, kvalitet, värdskap och lönsamhet.

– Branschen har alltid tilltalat mig. Att arbeta i en miljö där kunden, service och värdskap står i fokus varje dag är enormt tillfredsställande. Jag brinner mycket för dessa frågor, gillar både de tuffa utmaningarna och de spännande möjligheter jobbet innebär, säger Christina.

Koncernen Blå Huset med bland annat verksamheterna Stora Hotellet, Gotthards Krog, Kulturbageriet, U&Me hotel och P5 är nu inne på sitt fjärde år och går in i nästa fas.

– Vi har genomfört en framgångsrik etablering som privat aktör på en tuff marknad. Nu går vi in i nästa fas med fokus på utveckling och med målet att skapa långsiktiga förutsättningar för koncernen Blå Husets framtid i Umeå. Till det uppdraget har vi rekryterat Christina Andersson, säger Markus Olsson, VD på ägarbolaget Fort Knox.

– Christina har en lång och meriterad erfarenhet, hon kommer in med nya ögon och kan med sin kunskap tillföra ytterligare värden för en organisation i vår fas. Hennes rötter i barndomshemmets jordbruk och gårdsbutik på Öland, tidigare arbeten vid familjeägda bolag och samlade lärdomar inom branschen matchar oss bra.

Närmsta tiden ska Christina sätta sig in i alla verksamheter på ett djupare plan, lära känna alla medarbetare och göra övergången för alla så smidig som möjligt.

– Som ny VD i Blå Huset går jag in med största ödmjukhet inför det som hittills har skapats tillsammans med alla kompetenta människor i verksamheterna. Det är ett fantastiskt team med ett oerhört gott rykte – jag är mer än stolt över att ha fått förtroendet att leda dessa verksamheter vidare framåt, avslutar Christina Andersson.

Kommentarer (0)