Nu provkörs Blaikenvinds 30 första vindkraftverk

Driftsättningen av det stora Blaikenvindprojektet kommer allt närmare. Just nu provkörs de 30 första snurrorna för att säkerställa tekniken och prestandan. Under våren 2013 går det skarpa startskottet.

De 30 vindkraftverk som omfattas av projektets första etapp är monterade och satta i provdrift. Arbetet riktas nu in på att säkerställa tekniken för bland annat avisning innan full driftsättning kan inledas. Våren 2013 beräknas det arbetet att vara klart.

Det innebär att Blaikenvind då kommer att producera närmare 250 GWh per år, vilket motsvarar drygt 10 000 normalstora villors elförbrukning.

– Vi är övertygade om att denna typ av hållbar energiutvinning, som är helt förnybar och utan negativ inverkan på klimatet, är en viktig pusselbit i arbetet med att täcka framtidens energibehov, säger Mikael Lindmark, vd för Blaikenvind.

Till våren inleds monteringen av ytterligare 30 vindkraftverk i projektets nästa etapp. Allt förberedande infrastrukturellt arbete är redan slutfört, och vid den här tiden nästa år kommer följaktligen ytterligare 10 000 villor att få energibehovet täckt av vindarna från Storblaiken.

En tredje och sista etapp ingår i planerna för Blaikenprojektet, men när ett beslut av byggstart för denna kan komma är i dagsläget ovisst på grund av flera externa faktorer.

– Just nu är det höga politiska risker. Hög beskattning på förnybar energiproduktion i kombination med att det behövs omfattande satsningar på kraftnät med tillräcklig överföringskapacitet både inom Sverige och till våra grannländer, gör att det är svårt att just nu driva de långsiktiga och kapitalintensiva satsningarna som vindkraftsutbyggnad innebär. Detta gör att vi måste avvakta tillsvidare, säger Gunnar Eikeland, vd Skellefteå Kraft.

Mer information:

• sorsele
  • vindkraft

• Jämtland

BlaikenVind AB är ett bolag som samägs av Skellefteå Kraft och Fortum. Bolaget har i uppdrag att bygga en vindkraftpark i Blaikenområdet, vid Storuman, i norra Sverige. Fullt utbyggd, 2015, kommer vindkraftparken enligt planerna att bestå av upp till 100 vindkraftverk med en installerad effekt på 250 MW. Detta gör Blaikenområdet till en av de största landbaserade vindkraftparkerna i hela Europa. Den årliga produktionen på cirka 700 GWh/år motsvarar den årliga elanvändningen i 150 000 lägenheter. Den planerade investeringen uppgår till 3,8 miljarder SEK.

Mikael Lindmark

Presskontakt vd, BlaikenVind 0910-77 29 40

Catarina Hägglund

Presskontakt Informationschef, Skellefteå Kraft 0910-77 25 25