BLÅKLÄDER SKICKAR SINA KUNDER TILL RYMDEN!

BLÅKLÄDER SKICKAR SINA KUNDER TILL RYMDEN!

Sverigebaserade Blåkläder, allmänt respekterade och sedda som en av världens bästa tillverkare av kvalitetsarbetskläder, är vana vid att hitta sina kunder på höga höjder och i riskfyllda arbetsförhållanden, men företaget har hittills begränsat sig till att erbjuda kläder för människor bundna till jorden. Allt detta är nu redo att förändras med tillkännagivandet av ett nytt, spännande partnerskap med amerikanska rymdfartspionjärerna XCOR Aerospace.

XCOR utvecklar och producerar framdrivningssystem och rymdteknik för både flygentreprenörer och myndigheter, samtidigt som man bygger sin egen linje rymdfarkoster. XCOR® Lynx® Mark I och Lynx Mark II är avsedda att transportera privata passagerare förbi jordens atmosfär och vidare ut i rymden och genom detta göra XCOR till ett av de första företagen i världen som gör det möjligt för privatpersoner att förverkliga sina drömmar om rymdfärder. Passagerarna kommer att färdas tillsammans med piloten i cockpit under den stora, transparenta Lynx-kabinhuven och uppleva den tyngdlöshet, tystnad och utsikt över jorden som endast 500 personer upplevt någonsin. Resan kommer ta ungefär en timme och kosta ca 150.000 dollar.

Blåkläders marknadschef, Kalle Larsson, hävdar att partnerskapet inte är så konstigt som det kan verka på ytan och att de två företagen liknar varandra på många sätt:

"
Blåkläder har alltid haft extremt höga krav på funktion, kvalitet och design. På detta sätt har vi mycket gemensamt med raketforskare! Och eftersom vi också vill passa på att lyfta våra "vardagshjältar" så är vi naturligtvis stolta över att kunna producera kläder för ett företag som faktiskt kommer kunna förvandla vanliga jordbor till astronauter".

Michiel Mol, styrelseledamot på XCOR, håller med om att Blåkläder är väl lämpat för uppgiften:

"Våra ingenjörer arbetar ofta under svåra förhållanden. Den extrema värmen i en testuppskjutning, den extrema kylan i en installation av flytande kväve och naturligtvis de särskilda förhållandena på vår Mojave-anläggning mitt i öknen. Vi vill att vårt folk är både säkra och smidiga. Och eftersom vårt folk alltid gör att vårt företag ser bra ut ville vi givetvis återgälda gesten. Blåkläder gör ett bra jobb, att se till att vi inte bara har de bäst skyddade raketforskarna utan även de snyggaste någonsin!"

Förutom prestigen partnerskapet för med sig kommer samarbetet innebära några andra, mer påtagliga, fördelar förklarar Larsson:

"Vi kommer ha möjligheten att skicka några av våra kunder till rymden med Lynx Mark I och Mark II och bara tanken att vi kan säga det är ganska surrealistisk minst sagt! Vid denna tidpunkt kan vi däremot bara spekulera i hur det kommer att gå till, ingenting är ännu bestämt så det är något vi kommer att återkomma till!”

Blåkläder kommer utveckla arbetskläder som säkerställer att XCORs raketforskare (i betydelsen riktiga raketforskare) kommer kunna arbeta under bästa möjliga förhållanden, med kläder som kan möta och överstiga deras exakta och unika krav. Blåkläder kommer också utforma en unik "träningsdräkt" för alla företagets rymdfarare. Denna dräkt kommer användas under alla delar av astronaututbildningen som förbereder passagerarna för de extrema mentala och fysiska förhållanden (såsom 4G-tryck och tyngdlöshet) de kommer utsättas för.

Blåkläder är en av ett fåtal utvalda partners, alla världsledande inom sina områden. Partners som inkluderar KLM, Philips, Unilever, Luminox och Heineken och som alla valts ut av XCOR för att delta i programmet.

Om XCOR Aerospace

XCOR Aerospace är baserat i Mojave, Kalifornien och bygger för närvarande ett forsknings- och utvecklingscenter i Midland, Texas, och en operativ tillverkningsplats vid Kennedy Space Center i Florida med hjälp av Space Florida. XCOR bygger säkrare, mer tillförlitliga och återanvändbara, raketdrivna fordon, framdrivningssystem, avancerade icke-brännbara kompositer och raketkolvpumpar. Genom det Amsterdam-baserade XCOR Space Expeditions, ett helägt dotterbolag till XCOR Aerospace, erbjuder företaget rymdinriktade utbildningsprogram med en mängd olika medicinska kontroller och specialutbildningsuppdrag för framtida deltagare i XCOR Lynx-flygningar. Läs mer på www.xcor.com

Kalle Larsson, Marketing Manager
kalle.larsson@blaklader.com