Blekingeflyg anser att Swedavias omotiverade kostnadsökningar hotar den regionala utvecklingen

Pressmeddelande  •  2011-06-30 11:36 CEST

Blekingeflyg ifrågaästter de omotiverade kostnadsökningar som Swedavia infört på Bromma flygplats. Kostnadsökningen är en kraftig höjning av startavgifterna, vilket enligt lagstiftat EU-direktiv endast behöver belasta större flygplatser, så som Arlanda och Landvetter. Swedavia väljer, trots detta, att inkludera även Bromma i den nya prissättningen.

-  Det är väl känt att flygbolag inte tjänar några pengar över tid utan att alla kostnadsökningar måste skjutas vidare till kunden som får betala ett högt pris. Det går helt emot vår affärsidé och ett högt pris leder på sikt till minskat resande, vilket i sin tur minskar möjligheterna för den regionala utvecklingen, säger Jens Harrysson, chef på Blekingeflyg.

Avgiftshöjningen, som ensidigt drabbar de minsta flygplanen med den mest miljövänliga driften från mindre orter i Sverige, motarbetar den utveckling som sker i regionen.

-  Det här är ett hot mot den regionala utvecklingskraften. För att hela Sverige ska leva krävs det bra kommunikationer till och från regionen, vilket vi måste säkerställa goda förutsättningar för, säger Mats Johansson Regionråd i Blekinge.

Idag den 30/6 publiceras en debattartikel undertecknad av flera regionala aktörer. Artikeln går att läsa på www.svd.se/opinion.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom